Ten správný moment
vydáno 2. 10. 2008, text Hawk
I málo síly stačí k dokonalosti. Tohle si pamatujte, pokud cokoli na své motorce utahujete.
I málo síly stačí k dokonalosti. Tohle si pamatujte, pokud cokoli na své motorce utahujete. V odborných servisech v podstatě není šroub, který by se dotahoval bez momentového klíče. Samozřejmě to mnohdy tak není, ale to díky tomu, že mechanici za léta praxe mají utahovací momenty jednoduše v ruce a ty méně důležité jako šrouby na kapotách lze lehce odhadnout. Denně se stává, že potřebujete něco sundat a tak doma popadnete vaše home-nářadí a jdete konat. Povolit šroub je otázkou několika desítek sekund, každopádně dbejte maximální opatrnosti při jejich dotahování. Každý šroub snese jinou sílu dotažení v závislosti na materiálu, ze kterého je vyroben a do kterého se zařezává. Toto zatížení se udává v Nm (Newtonmetr). Jeden newtonmetr představuje sílu jednoho kilogramu umístěného na konci vodorovně nastavené metrové tyče, která dotahuje šroub. Častými deformacemi trpí např. přední vidlice. Na první zamyšlení si každý řekne, že brýle objímající vidlice je třeba hodně dotáhnout, aby při vypružení nevystřelily vidlice jezdci přímo do helmy. A právě tyto šrouby se dotahují jedním z nejmenších momentů, přibližně 20 Nm. Takovou sílu vyvinete přibližně na stranový klíč, pokud jej dotahujete jednou rukou s dlaní co nejblíže hlavě šroubu. Stejně tak brzdiče. Ne vždy je co nejvíc nejlepším řešením a ideální dotažení šroubů se nachází na 40 Nm. Pokud budete brzdič dotahovat velkou ráčnou, velmi často se setkáte s tím, že přetáhnete správný moment a závit se začne chovat jako stržený, ale přesto stále klade odpor, protože se vyvaluje - nicméně drží. Uveďme si dále pár utahovacích momentů jako příklady: 90-100 Nm zadní osa kola, v závislosti na síle osy :: 15-20 Nm, jisticí šrouby přední osy kola :: 45 Nm brzdiče :: 30 Nm kotouče :: 20-25 Nm vrchní i spodní brýle. Dbejte tedy při domácích úkonech opatrnosti a nejlépe si někde vypůjčete momentový klíč. Správné hodnoty dotahování pro váš motocykl naleznete ve svém servisním manuálu. (uvedené hodnoty v článku jsou orientační – v přesnosti se liší dle typu motocyklu)
Diskuze k článku
Mirek
14. 11. 2015
Opravte si to vysvětlení 1Nm - na konci metrové tyče musí působit síla 1N, což odpovídá přibližně 0,1kg.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...