Subaru na dvou kolech
vydáno 22. 11. 2007, text LZ, foto RZ
Na fotce to sice vypadá trochu jako modýlek 1/18, ale díváte se na zcela nový japonský jednoválcový sportovní motocykl, jehož motor vyrábí Subaru. Stroj se jmenuje HS500sa a jeho motor pochází přímo z produkce koncernu Fuji Heavy Industries, jehož dceřinou společností je i Su...
Na fotce to sice vypadá trochu jako modýlek 1/18, ale díváte se na zcela nový japonský jednoválcový sportovní motocykl, jehož motor vyrábí Subaru. Stroj se jmenuje HS500sa a jeho motor pochází přímo z produkce koncernu Fuji Heavy Industries, jehož dceřinou společností je i Subaru. Jde o kapalinou chlazený jednoválec s objemem 499 cm3 a rozvodem DOHC, který byl původně vyvinutý pro americký Polaris, konkrétně pro jejich sportovní čtyřkolky.
Motor je velmi lehké konstrukce a kdybyste ho dali na váhu, ukázala by vám pouhých 43 kg. Jak již bylo řečeno, mělo by jít o motocykl japonský, ale když se podíváte pořádně, uvidíte některé znaky typické pro čínské konstrukce. A není divu, protože podvozek se v Číně kvůli snížení nákladů skutečně vyrábí. Dá se tudíž očekávat, že prohlášení výrobce o ceně, která má být více než příznivá, nebudou slova do větru. Na druhou stranu má stroj některé opravdu moderní prvky jako radiální brzdy nebo výfuk pod sedlem.
Udávaný maximální výkon motoru je 50 koní při 8000 ot/min, vrchol točivého momentu je v 7000 ot/min. To jsou hodnoty, které se příliš neliší od parametrů současných motorů podobné konstrukce od známých výrobců. Navíc by i vlastní motocykl měl mít mimořádně nízkou hmotnost a tak by jeho dynamické vlastnosti mohly být také velmi dobré. Rám sice vypadá poněkud předimenzovaně, ale hmotnost drží dole použitý materiál - hliník. Z hliníku je zároveň kyvná vidlice.
Za projektem HS500sa stojí Kazuo Sasaki, který už má v motocyklovém světě jeden, byť nevydařený zásek. Šlo o pokus o znovuoživení Horexu jednoválcovým sportovním modelem Horex Ko-zaru 644 Osca, který byl poháněn motorem z Dominatora. Tento projekt ale skončil na jediném prototypu kvůli předpokládané ceně, která by se vyšplhala až na 880 000 Kč.
Motocykl HS500sa by měl být na trhu již příští rok.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...