Z ARCHIVU ČMN 2006: Suzuki Katana 50R - vodník s rezervou
CMN 2006

Požírač dlažebních kostek

To jsou paradoxy, že? V dnešní záplavě čtyřtaktů a maxiobjemů bychom mohli dvoudobou padesátku vcelku oprávněně považovat za něco téměř až exkluzivního, přitom to není tak dávno, co byla situace naprosto opačná. Jen si na toho krasavce sedněte, natočte sladkou dvoudobou píseň, nakrmte ten nedočkavej válec a za obrovského rozruchu na ně vyražte. Na koho? No přeci na dlažebky!

vydáno 21. 12. 2016, vyšlo v ČMN 14/2006, text Radek Holan

Pamatujete si doby, kdy jsme proháněli Sépie, Jogy, Bali a jim podobné skútry? Když měl někdo stopětadvacítku, byl prostě machr, nebo řekněme dle poslední módy - "hustej týpek". Jenomže dneska se machruje s "padinama", tedy s něčím, co vypadá, že asi moc nepojede, a to byste měli vidět ty pohledy, když jede. A co si budeme povídat, Katana 50R na machrování prostě je. Stačí se podívat na povedený agresivně vyhlížející sportovní design, nebo jen ten název - Katana. Jen si to přečtěte pořádně nahlas: K-A-T-A-N-A. To musí být hned každému jasné, že budou padat hlavy, protože propůjčení názvu od legendárního stroje z osmdesátých let, který předcházel populární řadě GSX-R, nebude asi jen tak samo sebou.

Vodník s rezervou

Ani si nedokážete představit můj chtíč tohodle malého ďábla "vrknout" a vydat se plašit chodce, přidělávat další vrásky řidičům autobusů a tramvají, zkrátka si vychutnat pražský provoz v plné parádě. Ještě předtím ale několikrát obíhám kolem skútru. Ne snad proto, abych se přesvědčil, že světla svítí, ale abych se trochu pokochal. Naprosto nejvíc sexy je baculatý předek, který vážně nemá chybu. Kromě světla skýtá útočiště také pohledné mřížce, která neplní jen funkci jakéhosi estetického doplňku, ale má své opodstatnění. Za ní je totiž schován chladič kapaliny. Ano, Katana je vodník. Ve srovnání s konkurencí sice nepřináší žádný oslňující výkon, ale motor v porovnání se vzducháči vydrží víc a navíc nebude problém z něj při případném tuningu vyloudit početnější stádo. Pohonnou jednotku tvoří dvoudobý jednoválec o objemu 49 cm3 a výkonu 3,4 koně. Pokud se vám to zdá málo a ptáte se proč, když motor disponuje přímým vstřikem, tak vězte, že ve výfuku je přítomen katalyzátor a díky němu Katana s předstihem splňuje přísnou normu Euro 3. A jak známo, snižování hluku a emisí si se zvyšováním výkonu moc nerozumí.

Na off-road to není

Spíš než nižšího výkonu motoru si všimnete, že se děje něco nekalého na podvozku. Nakonec, kdo by si toho při několikátém chodu tlumičů na dorazy nevšiml? Prahu mám v tomto ohledu docela slušně naučenou a byť nejedu zdaleka nejhorší trasy, tlumiče prostě nestíhají. Asi nikoho v Japonsku nenapadlo, že by Katana mohla vyjet taky někam jinam než na obslužnou komunikaci podél závodního okruhu. V tomhle ohledu sice hezká, ale poněkud nedostačující USD vidlice Showa je trochu problém. Uznávám, že naše silnice nelze brát vážně, a tak bych se raději vydal cestou tvrdších pružin a hustšího oleje než přehnané kritiky na hlavy nic netušících Japonců. Naopak kladně hodnotím vpředu 12" a vzadu 13" kola, která přispívají k dobré stabilitě. Také dostatečně široké gumy jsou předpokladem pro kvalitnější jízdu.

Rozjet se a nepovolit

To už si raději dovolím vznést otázku nad přístrojovkou, zda jde o vtip, nebo o nedotaženou verzi. Údaje o rychlosti a nejdůležitější kontrolky sice obsahuje, ale provedení opravdu pokulhává. Ale neberte mě jako strašného kritika. Motoricky je Katana příjemná, i když vidím slušné výkonové rezervy, což je na druhou stranu dobře z hlediska výdrže stroje i potenciálního vlastníka. Tenhle model si totiž nepoběží koupit šedesátník, aby s ním jezdil na dědině "pro mlíko do sámošky", ale patnáctiletý rebel, aby mohl před základkou prohánět spolužačky a machrovat, že když na výjezdu z hlavní hned u vchodu do školy dá plný plyn, u tělocvičny ručička tachometru ukazuje 75 km/h (pokud však nemáte 110 kg jako spolužák Vomáčka).

Do budoucna počítám s faktem, že maximální rychlost v žebříčku hodnot u pubescentů klesne alespoň pod točivý moment a celkovou schopnost skútru se z nízkých otáček dostat do pásma, kde motor kromě jekotu také něco předvádí. Je fakt, že přechod z klidu do pohybu není okamžitý, na což je potřeba myslet hlavně při výjezdech z vedlejších ulic na hlavní tahy.

Dopustit nedám na brzdy, které fungují opravdu na jedničku, a tak se na ně dá občas hřešit pozdějším brzděním, což je ve městě kolikrát rozhodující. Chce si to zkrátka jen zvyknout na užší pracovní režim stroje a používat hlavu, zbytek obstarají jedovaté dvoupístky, vpředu kousající do kotouče o průměru 180 mm, vzadu pak 190 mm.

Sport nebo zavazadla

Pro mě je vždy důležité, kolik na skútru uvezu, ale v roli mladého rebela si dokážu představit batoh s pár sešity na zádech a otevřenou přilbu pod sedlem, což je asi maximum, co se dá v rámci bezpečnosti odvézt. A kdyby náhodou vznikla "krizová" situace, jako je například rozbitý playstation, který se musí nutně dostat na druhý konec Prahy do servisu, určitě tahle "prekérka" půjde vyřešit využitím prostoru pro nohy. Případný spolujezdec nepohrdne výklopnými stupačkami a držadly po boku podsedlovky.

V českém národním sportu – lovení výkonových parametrů – nemá Katana 50R šanci na umístění na předních příčkách. Když přihlédneme k faktu, že je to dvoutakt se vstřikováním plnící normu Euro 3, nemůžeme se divit ani vyšší pořizovací ceně. Byť možná zatím Katana 50R stojí trochu v pozadí, její čas určitě přijde.

Technická data Suzuki Katana 50R

motor dvoudobý, kapalinou chlazený jednoválec

objem 49 cm3

vrtání x zdvih 41 x 37,4 mm

výkon 2,5 kW (3,4 k)/6500 ot./min.

točivý moment 3,7 Nm/5850 ot./min.

plnění motoru přímé vstřikování

startér elektrický/nožní

převodovka variátor

brzdy vpředu kotouč průměr 180 mm, dvoupístkový třmen

vzadu kotouč průměr 190 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1260 mm

výška sedla 790 mm

hmotnost 91 kg (suchá)

nádrž 6,8 l


Evoluce? Spíš reinkarnace

"Hele, Katana! " Asi tak nějak to mohlo vypadat v roce 1980 na výstavě v německém Kolíně, když byla lidem poprvé představena Suzuki GSX 1100S Katana, a věřte, že do té doby nebylo žádné motorce věnováno tolik pozornosti v otázce vzhledu jako právě této. V roce 1981 přišla sériová výroba, různé modelové mutace v podobě odlišných písmenných označení, ale nic to neměnilo na faktu, že šlo o nejsportovnější řadu té doby. Žezlo nejsilnějších strojů Suzuki posléze převzaly stroje GSX-R a Katana měla po žížalkách.

Až o mnoho let později, v roce 1997, se na trhu objevil poprvé malý a sympatický padesátikubíkový skútr, který nesl stejný název, jako kdyby chtěl dát všem najevo, do jakých vod ho mají řadit.

Katana je japonský meč

To se pořád mluví o samurajském "S", bojovnících, katanách... Ale co to vlastně ta katana je? Je to dokonalá chladná zbraň s tisíciletou historií, technologický zázrak starodávné metalurgie a kovářství, ale také umělecký předmět spojující v sobě prvky vysoké elegance, vytříbeného vkusu a neuvěřitelné řemeslné dokonalosti. Je vyroben kovářským svařováním (překládáním) železa s řízeným obsahem uhlíku a má zakalené pouze ostří. Jenom na výrobě čepele se podílí dva specialisté kovář/mečíř a leštič.


Článek vyšel v tištěných ČMN 14/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...