Z ARCHIVU ČMN 2006: Honda SH 150i - moderní štika v přecpaném městském korytě
CMN 2006

Městská štika

Japonský výrobce s křídlem ve znaku poslední roky připravuje jednu variátorovou pecku za druhou. Důkazem je pestrá modelová řada, ze které si musí vybrat opravdu každý. Tak kupříkladu testovaný model SH 150i. Pro někoho krasavec, pro dalšího ošklivé káčátko, nicméně v jednom se shodneme asi všichni: ten motor vážně jede.

vydáno 28. 4. 2017, vyšlo v ČMN 35/2006, text Radek Jim Holan

Honda skútry střihá jako Baťa cvičky. Přitom si nedělá žádné strachy s normou Euro 3, i když je pravda, že některé modely měla raději utratit. SH 150i k nim však rozhodně nepatří. Je to jeden z nejoblíbenějších skútrů za posledních pět let s nezvyklým designem a skvělým motorem.

Jezdí na vzduch...

...a plive kyslík. Samozřejmě přeháním, ale i takové myšlenky člověku po svezení prolétnou hlavou. Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec o objemu 153 cm3 je vybaven moderním vstřikováním paliva PGM-FI a katalyzátorem HECS3. Díky tomu s přehledem splňuje nejnovější a nejpřísnější normy a zároveň nabízí dostatek výkonu. Při 8500 otáčkách disponuje výkonem 16 koní, točivý moment 13,4 Nm má posazen o tisíc otáček níž. Je sice pravda, že 127 kg není váha hodná k trhání rekordů, nicméně i se 16" koly dokáže skútr uhánět až 120 km/h. V praxi pak působí dojmem skvěle vyváženého stroje, který je ve městě velmi hbitý, mimo něj zase dokáže s přehledem držet krok s ostatními účastníky. Jedinou starostí tak zůstává nepřejet čerpací stanici. Ne snad proto, že by šlo o nějakého nenasytného "kance", nýbrž prostě a jednoduše můžete zapomenout. Kdo by také nezapomněl, když tankujete jednou za uherský rok.

Nebojme se kostek

Šestnáctipalcové ráfky jsou rozhodně při dnešním stavu vozovek velkým kladem. Nemusíte se nijak extra zatěžovat dírami a výmoly, jen trochu uberete a jedete dál. Podobně se můžete spolehnout na zbytek podvozku a rovněž i brzdy. Ty jsou klasicky duálně zapojené. Páčkou pro zadní brzdu ovládáte zadní kolo a levý brzdič na předku, páčkou přední brzdy pak zbytek předku. Ač se toho někteří lidé kvůli předsudkům bojí, k zablokování předního kola v důsledku silného brzdění zadkem rozhodně nedochází, a tak se dá říci, že toto mechanické udělátko opravdu funguje tak, jak by mělo.

Posez je do města hodně příjemný, nicméně ne zrovna dvakrát ideální na delší výlety. Nemáte si totiž kam natáhnout nohy a po sto kilometrech byste necítili zadek až do půlky zad. Sedlo je ale jinak moc příjemné, a to i pro spolujezdce, který má navíc komfort v podobě odklápěcích plošinek zvětšujících prostor pro nohy. Je to zdaleka to nejlepší možné řešení, protože nabízí nejvíce prostoru a přitom sklopky nepřekážejí.

Do kufru klíče a mobil

Jak už mám ve zvyku, použitelnost skútrů hodnotím také po stránce zavazadlové. Málokdy se totiž stane, že vám s sebou stačí vzít doklady, peníze a klíče. Pod sedlem opravdu mnoho prostoru není, ačkoli by člověk při pohledu na sedlo předpokládal, že tam "narve" minimálně středně velký batoh. Chyba lávky. Pár drobností nebo otevřenou přilbu, ale víc ani ťuk. Naštěstí se drobné předměty jako klíče či ony zmíněné doklady dají uložit do přední schránky a pokud byste vyžadovali něco víc, využít se dá i nosič na kufr, případně háček na igelitku na přední stěně.

Ovládací prvky a přístrojová deska jsou vyrobeny v rámci standardu Hondy, tudíž vše funguje a vypadá hezky. Příjemné je tlačítko světelné houkačky a páčka ruční brzdy, která je hned nad levou brzdovou páčkou. To se hodí například ve zhoršených parkovacích podmínkách, nebo při stání v kopci. Můžete v klidu zůstat sedět na skútru, dívat se kamsi nahoru a nemít obavy, že vám "esháčko" ujede pod zadkem.

Celkově se nám Honda SH 150i opravdu moc líbila. Je to moderní štika vpuštěná do přecpaných městských koryt, kde dokáže využít svých předností. Nebojí se vyplout ani někam dál, ale záleží na majiteli, zda mu to je či není příjemné. Já osobně si dokážu představit nedělní vyjížďku v tričku a jeansech na Slapskou přehradu. Nakonec, tu peněženku, doklady a plavky pod sedlo dostanu.

Techická data Honda SH 150i

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválec, OHC/2

objem 153 cm3

vrtání x zdvih 58 x 57,8 mm

výkon 11,8 kW (16 k)/8500 ot./min.

točivý moment 13,4 Nm/7000 ot./min.

kompresní poměr 11:1

plnění motoru vstřikování PGM-FI

převodovka variátor

brzdy vpředu kotouč průměr 220 mm, dvoupístkový třmen

vzadu buben průměr 130 mm

rozvor 1335 mm

výška sedla 790 mm

hmotnost 127 kg (suchá)

nádrž 7,5 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 35/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...