Z ARCHIVU ČMN 2005: Bandit začal novou éru, na silnice vyrazily první šestsetpadesátky
CMN 2005

Bandita s novou jiskrou

Příznivci nahého krasavce v podobě šestistovky Bandit neměli v loňském roce příliš mnoho důvodů k radosti. Nabídka se jim sice rozšířila o model Z, ten se však až na "akční" barevné provedení a cenu shodoval s tím standardním. Letos to ale už konečně přišlo. Bandit začal novou éru. Šest stovek kubických centimetrů je minulostí, na silnice vyrazily první šestsetpadesátky. Otázkou zůstává, zda šestapadesát kubíků navrch něco znamená

vydáno 20. 6. 2016, vyšlo v ČMN 26/2005, text Radek Jim Holan, foto autor

Svět je plný paradoxů, motocyklový nevyjímaje. Málokdo by si před lety pomyslel, že se agregát cestovního modelu GSX-F 600 dokáže ještě někdy v budoucnu proslavit poté, co jej světové tiskoviny nijak extra nevychválily, spíš naopak. A vidíte, stalo se. Stačilo dát hlavy dohromady, motor usadit do splašených trubek a z výrobní linky sjel první GSF 600 Bandit. Nebylo to náhodou, japonský domácí trh již okupovala stejnojmenná čtyřstovka, která svým vzhledem uchvátila mnoho vyznavačů nahých krásek. Evropě však byla zapovězena, a tak šestistovka přinesla něco naprosto nového a stylového. Pravda, žádný trhač asfaltu, ale naopak příjemná klasika. Během krátké doby si Bandit získal mnoho příznivců. Postupem času se, jak už to bývá, dočkal několika drobných změn. Do nekonečna to ale provozovat nejde a rok 2005 je v životě modelu GSF tak trochu revoluční.

Novinky stylem ledovce

Přestože na první pohled zaujme design a zvětšení objemu motoru, změn a novinek se na GSF 650 odehrálo víc. Zvětšený objem s sebou samozřejmě nese zlepšený průběh v nízkých a středních otáčkách a při pohledu na graf udávaný výrobcem je zřetelně vidět celkové vyrovnání výkonové křivky. Asi největším plusem je točivý moment, který vzrostl a také vyrovnal svou křivku. Svůj podíl na tom nesou například nové písty, díky kterým bylo možné zvýšit kompresi na 10,5:1. Pro rychlejší odezvu motoru na přidání plynu jsou 32mm podtlakové Keihiny vybaveny snímačem polohy škrticí klapky, díky které je elektronika řídící jednotky schopna měnit zapalovací časování. Do nových odlehčených svodů 4-1 z nereznoucí oceli se pak nově vešel ještě katalyzátor. Evropské normy holt mluví jasně a do vývoje motorek budou zasahovat čím dál tím výrazněji.

Co se týče jezdcova pohodlí, bylo provedeno hned několik úprav. Nádrž byla zeštíhlena o 30 mm, jezdcovo sedlo lze nastavit do dvou výškových poloh (770 nebo 790 mm) a rovněž lze stavět i řídítka, a to o 10 mm. Co by volitelná součást přibyl systém ABS.

"Kompromis" nikoli kompromisem

Samozřejmě, že si Bandit zachoval svůj nenapodobitelný šarm. S dobou však přicházejí designové trendy, tento rok je to jakýsi kompromis, respektive sloučení kulatých a hranatých prvků. Zpředu tak zaujme především tvar blatníku, nové plastové budíky a slitinový lakovaný přechod dotvářející vzhled předku. Ten samozřejmě také plně korespondující s trendem u nahých strojů. Posledním výrazným prvkem na přední části jsou plastové kryty se síťkou mezi nádrží, krkem řízení a motorem. Otázkou však zůstává, jestli by tyto prvky neměly zůstat, podobně jako u konkurenčního Horneta, volitelnými součástmi. Konzervativní vyznavači nahé krásy možná budou mít s těmito prvky problémy se vstřebáním.

Dvoudílné sedlo s ostrými rysy, stejně jako dle mého názoru velmi povedený podsedlový plast podtrhují celkové záměry designéra vytvořit stylový, ale jemně provokující stroj. Rozhodně se zde projevily zkušenosti nasbírané oblými tvary staršího modelu Bandita a hranatých prvků "esvéčka".

Městem snadno a rychle

Přiznám se, že mám drobnou úchylku - jízda v kolonách mi přináší jisté uspokojení. Je to dokonalý způsob na zahnání mindráků a jelikož jsou Češi za volantem méně tolerantní, velmi často se naskytne nějaká ta příležitost si trochu zanadávat. Aby však vše klaplo dle předpokladů, je potřeba mít pod sebou spolupracující stroj. Bandit nyní díky většímu točivému momentu a vyhlazení výkonové křivky dokáže obratněji reagovat na momentální jezdcovy potřeby. Řadový čtyřválec netrpí vibracemi a skvěle reaguje již od nízkých otáček. To se projeví zejména v nahuštěném provozu, kde téměř není potřeba spojkovat. Stroj pak zběsile neposkakuje a maximálně spolupracuje. Zúžená nádrž dodává zase lepší pocit při manipulaci, a tak by se zdálo, že je vše v nejlepším pořádku. To by ale musely lépe reagovat brzdy. Stroj je vpředu vybaven plně plovoucími brzdami, kotouči o průměru 290 mm a dvoupístkovými třmeny. O zadek se pak stará jeden 240mm kotouč a rovněž dvoupístek. Brzdy bohužel mají poněkud tupý nástup a je třeba počítat s jejich prodlevou.

Přestože se ve městě vyplatí sledovat značení a dění před a za strojem, určitý čas se musí věnovat také ovládacím prvkům. Nejnamáhanějšími ovladači v pražském provozu jsou blinkry. Přepínač funguje poněkud tuze, člověk se zprvu vyvzteká, než pochopí, jak na něj. Velmi příjemné je tlačítko varovných blinkrů, které je umístěno chytře na levé ruce. Dá se pak v pohodě ovládat i za jízdy (narozdíl od jiných strojů, kde jsou varovky jako přepínač na pravé ruce).

Nové kruhové budíky sice ztratily na své "klasické" kráse, nicméně nyní poskytují mnohem více cenných informací. Opět, po vzoru trendu, jde o kombinaci analogového otáčkoměru a multifunkčního displeje z tekutých krystalů. Ten současně ukazuje aktuální rychlost, stav paliva, čas a celkově ujeté kilometry, případně trip. Pod ním jsou umístěny dobře odezíratelné kontrolky neutrálu, tlaku oleje a dálkových světel. Dole mezi budíky pak sídlí kontrolky směrových světel a tlačítka pro ovládání displeje. Jednoduché, praktické.

Cestování má v krvi

Klidný chod, příjemná poloha jezdce a cestovně nastavený podvozek k Banditu odjakživa přitahoval jedince posedlé překonáváním delších vzdáleností. Sbalil jsem si proto věci do tankvaku, vzal přítelkyni (tu jsem sbalil již dříve) a vyrazil na oblíbenou trasu Praha - Slapy. Pravda, není to zrovna učebnicový příklad velké vzdálenosti, ale cestou se dá skvěle otestovat podvozek, brzdy a reakce motoru. Střídají se zde totiž jak dlouhé rovinky, tak série "vracáků" a různě (ne)kvalitní povrchy od rovného asfaltu po hardcore tankodrom.

Začátek cesty byl více než příjemný. Cestovní rychlost se pohybovala mezi 140 a 160 kilometry v hodině. Nápor vzduchu ještě nebyl tak velký, asfalt kvalitní a provoz mírný. Bylo to jako v ráji, a proto to skončilo tak záhy. Následující desetikilometrový úsek lesem skýtal naprosto rozbombardovaný asfalt. Ještěže model 2005 doznal vylepšení podvozku. Přední vidlice jsou stavitelné a vykazují velmi dobré výsledky. K zadnímu tlumiči s progresivním přepákováním taktéž nemám výhrad.

Kolem Slap je opravdu skvělý úsek sportovně ražených zatáček. Rozhodně jsem netrpěl potřebou ukázat ostatním kolínko v zatáčce, spíš otestovat chování při sportovní jízdě. Agregát jsem zpočátku vytáčel až k hranici 12 tisíc otáček, abych se přesvědčil, že bohatě postačí odřazovat již kolem 10 tisíc. Řazení funguje bezchybně, jen převodovka mi přijde poněkud hlučnější. Podvozek i ve velkých náklonech funguje na výbornou, jen brzdy trochu zaostávají. Poloha jezdce je příjemná a sportovní jízdě nikterak nebrání.

Rozhodně tedy před námi nestojí pouhý facelift, nýbrž povedená předělávka úspěšného modelu, který se tak stává konkurenceschopnějším a svůdnějším. Příznivci nahého sportování však budou zřejmě stále váhat, zda nesáhnout po konkurenční Hondě.


Technická data Suzuki GSF 650 Bandit

motor čtyřdobý vzduchem chlazený čtyřválec OHC

objem 656 cm3

vrtání x zdvih 65,5 x 48,7 mm

výkon 57 kW (78 k)/10 100 ot./min.

točivý moment 59,2 Nm/7800 ot/min.

kompresní poměr 10,5 : 1

plnění motoru 4 karburátor Keihin CVR 32

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 290 mm, dvoupístkové třmeny

vzadu 1 kotouč průměr 240 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1440 mm

výška sedla 770-790 mm

nádrž 20 l

hmotnost 201 kg (suchá)


Článek vyšel v tištěných ČMN 26/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...