CX500 trochu jinak

vydáno 20. 4. 2011, text mc, foto Wrenchmonkee

Sedmdesátá léta chtěla Honda ovládnout svým CX500, a zajímavá replika této krásky dnes jezdí po Francii.

Na konci sedmdesátých let minulého století chtěla továrna Honda odpovědět na produkty své konkurence strojem CX500. Byla to doba technologické revoluce ve výrobě motocyklů a největší výrobce na světě rozhodně nechtěl za někým zaostávat. Vznikl tedy stroj, který byl na svou dobu zcela ojedinělý. Vodou chlazený dvouválec V-Twin, poháněný kardanovou hřídelí a na speciálních bezdušových pneumatikách. Bohužel stroj neměl takovou odezvu, jakou si manažeři Hondy představovali, a snad i proto postupem let upadl v zapomnění.


Jedna Honda CX500 jezdí po Francii, jejím vlastníkem je člověk milující svůj stroj, říkejme mu třeba Max. Ten se rozhodl, že své „céikso“ trochu pozmění. Zvedl telefon a zavolal do dílny Wrenchmonkee, dánské firmy věnující se přestavbám motocyklů. Následovala cesta do Kodaně a po ní totální renovace jeho stařičkého stroje.


„Max nás zavolal a chtěl pomoci s přestavbou,“ říká Wrenchmonkee Per. „Minulý říjen přijel Max se svým starým CX500 do Kodaně. Motorka byla na první pohled v dobré kondici, ale musely se udělat nějaké úpravy, například na rámu, který byl hodně rezatý. Na rámu jsou v několika místech použity přivařené různé plechy, které byly rzí doslova sežrány. Motor ovšem pracoval skvěle, takže toho jsme se nedotýkali. Jen samozřejmě nějaké nové těsnění, pořádné očištění a celkové prohlédnutí.“


Chlapci z Wrenchmonkee neměli žádný plán, co s motorkou udělat. „Když jsme to odstrojili, začaly nás napadat různé věci,“ pokračuje Per. „Nastavení motorky se muselo změnit, samozřejmostí byla jiná nádrž, úprava podvozku do stylu ‘chopper-racer’. Takže nádrž se řešila z pozdější verze CX500C. Důležité bylo upravit zadek motorky, zkrátit ho a posadit ho dolu. Namontovali jsme jiné blatníky i jiný výfukový svod s tlumičem zdviženým nahoru. Eleganci dodalo nové sedlo. Povrch doladila firma Tomaselli and Tarozzi a my pak namísto původního rychloměru namontovali přístroj z Mini i zcela nový reflektor.“


Výsledkem je velmi pohledný stroj, který samozřejmě může konkurovat mnoha svým soupeřům v kategorii přestaveb Open. Jen dodejme, že když jel Max domů z Dánska do Francie, musel být velmi šťastný muž.




Diskuze k článku

bob-dreamer 10. 5. 2011
Dovolím si nesouhlasit. V letech 78-86 bylo prodáno jen Německém trhu přes 42tisíc motorek s tímto motorem a velmi dobře tím konkurovali i samotnému BMW :-) Přitom motorka byla velmi oblíbená i v Anglii, ze které ale nemám přehled o počtu prodaných kusů. Robert

Fajfka 26. 5. 2011
krásná, čistá práce. Takhle nějak si to představuju.

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...