Rieju RRX 50 – štěstí na dosah ruky

vydáno 17. 8. 2009, text Hawk

Cvajtakty jsou tak krásné a přece už je jich tak málo. Za tuto odrůdu motorek drží vlajku i španělská RRX 50 od Rieju a vězte, že i padesátka má co nabídnout. Je to takové malé, oranžové překvapení.

Bzučící střela v oranžovém kabátku. To je cíl, který máme pro dnešek v hledáčku. Není to tak dlouho, co jsme se zabývali na stránkách Junior Zone problematikou pořizování padesátky a hnedle nám tu přistála tahle Španělka na test. Nutno dodat, že hodně překvapila a zasloužilo se o to především srdíčko s nápisem Minarelli.

Malý elegán
Moderní padesátky se pyšn�� vzhledem, který zcela regulérně převyšuje své sokyně vyšší třídy (rozuměj 125 cm3). Je to zaběhlý mechanismus, protože ve světě jsou padesátky žádaným zbožím. Endurový výkvět naší RRX 50 není sice tak originální jako zbylá paleta padesátek od Rieju, i tak se ale chlubí přívlastkem „moc hezká“. Jednoduché plasty, žádná věda ve svítilnách, prostě praktické endurko.

Nebuďte zaslepení
S 97 kilogramy si poradí opravdu každý a na posez je Rieju velmi příjemné. Sedlo vás vyloženě neztrestá ani na větších vzdálenostech a jak jsem se přesvědčil, i ty umí tahle padinka jezdit. Motor je hodně dobře odladěn a je velkým, velice příjemným překvapením tohohle dvoudobého kvílení. Pokud si nedokážete jízdu na padesátce ani představit, přehodnoťte své mínění. Výkonem se vyrovná zanedbanějším čtyřdobým stopětadvacítkám a ani top-speed 78 km/h v otevřené verzi neurazí. Navíc dvoudobé charisma a zátah ve vyšších otáčkách, kde je motor zapotřebí neustále držet, za to opravdu stojí.

Řadicí mánie
Jestli vás malé Rieju v něčem opravdu proškolí, tak je to řazení. Kraťoučká jednička a za ní naskládaných dalších pět kvaltů šestistupňové převodovky vám dávám jasně najevo, že si noha neodpočine. Velké motorky s dlouhými kvalty jsou pro zženštělé bytosti. Při jízdě s RRX už se projeví dovednosti a zručnost. Stačí chybná práce se spojkou či plynem, nepřesnost nohy při řazení a jste jasným cílem troubení a posměchu. Za posměch však nemůže „mountfielďácký“ zvuk motoru. Ten kupodivu při chodu ve vysokých otáčkách dokáže vzbudit i patřičný respekt. Je ale trochu komické, když slyšíte rozzuřený dvoutakt, do kterého padá jeden kvalt za druhým a pak kolem vás prosviští motorka tempem demonstrujících studentů :-).

Enduro?
Motor sice nepřekypuje krouťákem, ale Rieju se i tak s terénem nepáře. Podvozek od Paioli, byť působí velice infantilně, dovolí i docela solidní skákání a funguje velice příjemně. Především však naučí a na ohmatání základních dovedností v terénu je to parádní stroj se skvělou ovladatelností, který se neztratí ani mezi budovami města, ani mezi konkurencí. V té se vyjímá i ostrými endurovými stupačkami, na kterých lehce odděláte svoji denní obuv. RRX je vůbec směsicí nekompromisních prvků s komponenty pro všední městský provoz. Trochu postavené na hlavu, ale proč ne…

Proti pionýrovi?
Myslím, že jsme téměř všichni vyrostli na pinckách a i mě napadlo srovnání s ním. V-max je podobný a na to se hraje především. Hlavní rozdíl je v tom, že za Rieju vypláznete v showroomu 54 990 Kč, kdežto za fichtla flašku pálenky sousedovi ve stodole. Je to o možnostech. RRX 50 je prvotřídní padinka, která vás v 15 dokáže upoutat do motocyklového sedla, ovšem krájet motohodiny na ní bude pouze ten, komu ji pořídí rodiče. Bohužel v 15 letech si nikdo tento komfort za své prostředky opravdu dovolit nemůže.

Techbox
Objem 49,7 cm3
Výkon 1,3 kW zavřená verze (6,5 kW)
Točivý moment neudán
Hmotnost 97 kg
Cena 54 990 Kč
Motor: dvoudobý, kapalinou chlazený jednoválec s odděleným mazáním, vrtání x zdvih 40,3 x 39 mm, karburátor Dell'Orto PHBN 16, nožní startování, šestistupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni
Podvozek: dvojitý páteřový ocelový rám, vpředu USD vidlice Paioli, vzadu dvouramenná kyvná ocelová vidlice, centrální tlumič, vpředu dvoupístkový brzdič s kotoučem, průměr 260 mm, vzadu jednopístkový brzdič s kotoučem, průměr 200 mm, vpředu pneumatika 80/90-21, vzadu pneumatika 110/80-18
Rozměry: délka 1995 mm, šířka 800 mm, výška 1170 mm, sedlo 920 mm, rozvor 1 332 mm, nádrž 8,4 l



Diskuze k článku

jíří šnajdr 24. 5. 2012
ja mam tu samou ale v černy metalize a je na tom prdel jako svine :DDDD

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...