Rieju NKD 125 – nahá zábava

vydáno 28. 2. 2009, text Torm

Velkým tahounem španělské značky Rieju je bezesporu její naháč s dlouhým označením Rieju RS2 NKD 125 street. Pojďme se vydat na cestu, která má za cíl co nejvíc zábavy.

Design

Doplněk "street" v názvu není jen tak nadarmo. Slušivá přední maska motorce dodává velmi příjemný agresivní vzhled, (normální verze Naked má vepředu kulaté světlo, jinak se neliší) který podtrhuje celková kapotáž v nových módních směrech - ostré hrany a celkově velice slušivé zbarvení. Motorka působí menším dojmem, ale to se mi také mohlo jen zdát, jelikož jsem vyššího vzrůstu (193 cm). Musím ovšem říct, že se na motorku v klidu poskládá člověk, který byl obdarován vetší velikostí :-). Naked disponuje velice moderními prvky, vyzdvihl bych zadní část, kde dominuje světlo z LEDdiod a celkový pohled zezadu je opravdu úžasný. Nelíbil se mi jakoby chybějící prostor mezi motorem a předním kolem. Působí to chudším dojmem. Kola jsou velice podobná ráfkům, které používá Aprilka na novém RS 125, a "stríťáku" opravdu sluší. Přední světlo toho moc nenasvítí, ale je to v normě. Zadní světlo nemá konkurenci! Madla pro spolujezdkyni tam nehledejte, bohužel/bohudík se bude lepit na vás :-). Kouřové blinkry jsou v základní výbavě. Krásu a agresivitu tohoto modelu podtrhoval laděný výfuk se svodem od RAASU. Celkově vzhled hodnotím velice kladně, lidi se prostě otočí a motorka zaujme. Je to prostě ten typ motorky, že kdykoliv z ní slezete a podíváte se na ni, srdíčko vám zaplesá blahem.

 Motor


Když jsme u toho srdíčka, v Rieju tepe čtyřdobý jednoválec od Yamahy, je chlazený vzduchem a je typu SOHC (jedna vačka ). Spolupracuje s pětistupňovou převodovkou a o přísun blahodárného krmiva se stará karburátor značky Mikuni VM20SS.O startování se stará elektrický spouštěč, ale nalezneme tam i nakopávačku. Motor už je léta osvědčený a prověřený provozem, takže jakýkoliv strach z nespolehlivosti bych okamžitě vyloučil, tedy pokud nepojedeme bez oleje. Co se týče charakteristiky - to je to, co mě nejvíc pozitivně překvapilo. Výkon 7,5 kw při 8500 ot./min. bych v praxi opravdu nehádal. Spotřeba se pohybuje okolo 3 l/100 km, s laďákem to bylo o něco více, v sérii se můžeme dostat i pod tři litry, velké plus 4T. Motor táhne krásně od spodku a je neuvěřitelně živý, a to i na pětku kolem 90-100 km/h. Prostě zatáhnete za plyn a cítíte, že se ženete kupředu. Já zvyklý z dvoutaktu, že se zatáhne za plyn, dám si kafíčko a pak se teprve jede, jsem byl více než mile překvapen. Provoz motoru se nejlíp využije ve městě a na klikatých cestičkách, tam mě to opravdu s Rieju bavilo. Musím ovšem upřesnit, že na testovacím modelu jsem měl laděný svod a výfuk od RAAS, možná to mělo nějaký účinek na živost motorky, nemůžu soudit. Ale můžu posoudit zvuk, a ten byl naprosto bezkonkurenční v čtyřtaktech 125. Ani nejdou popsat emoce, když přijíždíte na křižovatku s brzdícím motorem, který zní hlubokými basy a ještě si spokojeně "prdí do výfuku", a jakmile se rozsvítí zelená, startujete s rachotem připomínajícím závodního motala. Tím si mě Naked nesmírně získal a neustále jsem měl v helmě úsměv od ucha k uchu. V maximu motorky bylo sympatických 110 km/h po rovině a z kopečka 120 km/h, musíme brát v potaz výkon a veliký odpor vzduchu. Docela mne mrzí, že Yamaha nevyvinula motor s 11 kW, který pořád ještě spadá do řidičského oprávnění A1 (od 16 let). Chod motoru byl plynulý, jen mi kolísal volnoběh, ale to bylo nejspíš zapříčiněno neseřízením po osazení laděné koncovky. Shrnul bych to do kostky, a to takové, že táhne hodně od spodku, přímý průběh výkonů, spolehlivý a na naučení pro mladé jezdce super! Málem bych zapomněl podotknout,, že motorka a tím hlavně motor je ABSOLUTNĚ bez vibrací, ač se vám to jeví neuvěřitelné, je to tak, nedá se to srovnat s čínskými motorkami. Tohle je obrovské plus.

Jízdní vlastnosti

Rieju NKD je výborný prostředek do města a na okresky. Díky své nízké hmotnosti (107 kg), širším řídítkům a celkově užší stavbě je velice ovladatelná a velice hravá. Pozice jezdce je vzpřímená a sedí se pohodlně. U mě byl problém, že jsem měl hodně skrčená kolena, která se po delší jízdě ozývala. Překlápět ze strany na stranu jí nedělá sebemenší problém. Tuhý rám z oceli poskytuje velice pěkný pocit jistoty v zatáčkách, a proto lze s motorkou docela naklápět. Co na to gumy, je otázka druhá. Celkové nastavení podvozku a tlumičů mi přišlo docela dost tvrdé. Nevím čím to, ale při vyšších rychlostech už tlumiče na špatné komunikaci nepobíraly všechnu nerovnost vozovky a občas jsem drkotal. Nejvíc bych vytkl předek. Ten se mi zdál opravdu nestabilní, ale to jen na špatné komunikaci (což je v ČR většina, že). Je fakt, že někdy při divočejší jízdě po okreskách nižší kvality mě ta nejistota i bavila, bylo to akčnější :-).

Tlumiče a brzdy

 Když už jsem zmínil tlumiče, tak tu máme nainstalované vepředu teleskopickou vidlici Paoli o průměru 35 mm. Je fakt, že se na Rieju občas objeví i USD vidlice. Vzadu se o pružení našeho pozadí stará Monoshock absorder. Vepředu se nachází kotouč o průměru 280 mm, který je dvoupístkový a vzadu je 220 kotouč jednopístek. Brzdy jsou opatřeny pancéřovými hadicemi už v základu. Na brzdy je potřeba vyvinout vetší tlak, ale účinnost je výborná. Zadek se rád blokuje, při nějakých driftech to nebylo na škodu.

Osvětlení a pneumatiky

Další zastávku máme u světel. Jak už napovídá streeťácká maska, nebude to zrovna oslňující. Osvícení vozovky v noci nebylo zrovna nejlepší. Vzadu je nádherné světlo z LEDdiod, brzdové světlo je skvostné. A na čem to vůbec jezdíme?? Pozor, Rieju obouvá Naked do Michelin Pilot Sport! Vskutku super volba. Rozměry jsou 100/80 a 130/70, na motorku ideální. Jak dlouho vydrží tahle měkčí směs, je ve hvězdách. Zato ale při správném prohřátí určitě podrží.

Palubka a příslušenství

Pokud očekáváte kokpit z Boeingu, zklamu vás. Rieju NKD bylo obdařeno na palubce skromně, ale co se divíme, když tu máme naháče. Na palubce nalezneme rychloměr, kontrolku neutrálu, dálkové světlo, signalizaci blinkru a hladové oko plus jeden falešný černý „čudl“. Celkem tam chybí otáčkoměr, ale otáčky pro správné řazení poznáte velice lehce. Po rozsvícení hladového oka ujedete tak cca 50 km. Nádrž je na 10,4 litru, z toho budou tak 1,5-2 rezerva. (Jednou sem však i já tlačil, naštěstí jen kilometr před benzínkou). Při spotřebě okolo tří litrů je dojezd přes 300 km velice pěkný výsledek. Velké mínus je chybějící denní počítadlo, máme tu jen celkové. Palubka působí stroze, ale je funkční. Rychloměr se mi zdál nepřesný a, jak bych to nazval, takový "opožděný", jeho reakce nebyly zrovna nejrychlejší. Můžete si taktéž povšimnout velice pěkných zrcátek, která jsou i funkční a vidíte to, co se děje za vámi. Dále nesmím opomenout nějaký ten podsedlový prostor, tady bylo mé velké zklamání, když se pod sedlem spolujezdce nacházela baterka. Když jsme u spolujezdce, pro něho tu máme vcelku pohodlnou sedačku. Stupačky umístěné tak, že nemá problém se na své místo vejít. Dalším nepříjemným nedostatkem je stojan, nemá pevnou aretaci a sám se sklápí, a hlavně úhel opření motorky je tak malý, že motorka je téměř rovně. Kolikrát jsem se bál, ať mi do toho nefoukne vítr a nespadne. Na stojanu bych rozhodně zapracoval.

Dílenské zpracování, zazemí, servis

 Hlavní, co si musíme uvědomit u Rieju NKD, je velice příznivá cena, a to okolo 59 tisíc Kč. Bylo mi jasné, že určité věci budou na nižší úrovni v dílenském zpracování, které ale samozřejmě neovlivní jakkoliv jízdu atd. Mam na mysli izolaci elektriky či použité některé materiály. Rozhodně to je ale o hodně velký krok než Čína. Je to takový zlatý střed mezi čínskými motorkami a kvalitou známých výrobců. Tady ovšem platí známé pravidlo za málo peněz hodně muziky. Čeho se nejvíc lidé bojí, to je servisní zázemí.


Pokud je vaše podmínka nová motorka a řídíte se heslem za málo peněz hodně muziky, tak Rieju NKD 125 street je na tohle jako ulitá. S motorkou jsem nalítal téměř 1000 km a nebyla snad chvilka, kdy mě motorka nebavila (jízdu po dálnici v noci tam nepočítám). Získala si mě svou lehkostí a hbitostí, spotřebou, zvukem a designem a v neposlední řadě tahem motoru, který byl na svůj objem úžasný. Pro 16leté kluky a holky, kteří touží proniknout do světa motorek, je tohle jedna ze správných cest, kudy se vydat.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...