Pitbikes power

vydáno 18. 12. 2008, text Hawk

Vzali jsme dva na první pohled nepodobné pitbiky. Sachs Dirty Devil se tu ale nepostavil proti Lifanu. Ba naopak. Snažili jsme se přijít na to, k čemu takový pitbike je a co nám tahle malá sranda nabízí!

Byl to jeden velkej blázinec. Co jinýho od těhlech malejch motorek čekat. Pojďme si ale tyhle holky nejdřív trochu představit, než se spustíme jejich do dunění. 

Sachs Dirty Devil 125
Jedná se o modrého ďáblíka s malým „motardovým“ obutím. Na první pohled je patrné, že tenhle bajčík je o něco robustnější než jeho rival v zeleném kabátě a není tak těžké z fotky vypozorovat, proč to tak je. Blinkry, světla, klakson, zrcátka, značka. Ano, je to tak. Sachsík má homologaci pro silniční provoz a disponuje i tachometrem stejného typu, jaký můžeme vidět na MadAssu a dokonce i stejnými stupačkami, které tvoří spíše podlahu, ale je to už takové hezké specifikum motorek Sachs. Možná byste v případě téhle značky čekali nějaký ten lepší podvozek. Bohužel celá konstrukce zde stojí v uvozovkách pouze na pružinách - vpředu na dvou, vzadu na jedné. Pitbike brzdí dvoupístek na předním kole a jednopístek na opačné straně. Nutno poznamenat, že brzdí opravdu excelentně. Aby také ne vzhledem k váze „motorky". A právě díky nízké hmotnosti si do sytosti užijete zátahu motoru o objemu 125 cm3, který se na kolo přenáší přes čtyřstupňovou převodovku s netradičním, ale velmi praktickým uspořádáním N-1-2-3-4. Když ale na Dirty Devila sednete v sérii, asi vás trošku zklame. Při přidání na víc než půl plynu se dusí. A tak hned po prvních kilometrech, ještě plný zkušeností z motocyklů Yuki, koukám k výfukovému kanálu motoru a jdu po chromovaných trubkách EGR ventilu. Bylo prostě jasný, že tam bude. Následuje tedy odpojení hadice od ventilu do sání a již se může upalovat na plný plyn a užít plných osm a půl koně!

Lifan Pitbike 125
Tohohle pitbajka je těžké vůbec pod nějakým názvem identifikovat. Zmatek prodejců v názvech u nás je již tak obrovský, že vlastně nikdo neví jeho obchodní název a mnohé společnosti si motorku přejmenovávají podle svého mínění. Oproti Sachsu se s Lifanem nesvezete po asfaltu a i proto má terénní obutí. O podvozku zde nemůže být řeč. Opravdu jenom pružiny. Sachs oproti Lifanu rázy alespoň v rámci možností utlumuje, což je v případě Lifanu říše snů. Oproti tomu disponuje Lifan a jeho stopětadvacítkový motor přímím sportovním molitanovým filtrem a také otevřeným výfukovým systémem bez katalyzátoru a tlumivky. Při jeho nadlábnutí je to opravdu rachot! Obě motorky se budí k životu kick-startem. Brzdový systém Lifanu disponuje na papíře tím samým co Sachs, akorát s rozdílem, že zelené potvoře se za dobu našeho jezdění povedlo přisát do brzd trochu vzduchu a brzdění tak bylo dosti nevyzpytatelné. Dá se říci, že zde cena odpovídá kvalitě.

Dívejte se pořádně!
Tak o čem teda tyhle zmenšeniny jsou? Nenechte se mýlit. Ty motorky sice vypadají malé a posaz se zdá i jezdci občas trochu sklíčený, ale pokud je postavíte vedle našich slavných Pionýrů, tak jsou rozměry téměř totožné!

Prvně na pitbajku?
Musíme uznat, že sednout si na tyhle peklo-stroje poprvé se musí hodně s rozvahou. Obě mašiny jdou velice ochotně do otáček a vzhledem k tomu, že sedíte hodně blízko úrovni zadního kola, stačí jen malinko neohrabaněji pustit pod plynem spojku a vezete se jen po zadním kole! Pokud tohle ustojíte a dopadnete zpět na obě dvě, tak zase zjistíte, jak jsou pitbiky vratké. Kraťoučká stopa i rozvor jsou prostě evidentní a z motorek dělají hračky, které vás ze začátku lehce kopnou ze sedla.

S Devilem ve městě
S Dirty Devilem se díky jeho homologaci svezete kromě dálnice opravdu všude! Vzhledem k silničnímu obutí není úplně od věci držet se asfaltu a velice zajímavé je i zamyšlení nad tím, zda se pitbike ve městě vyrovná skútru. Sachs má velice rychlý odpich. Oproti skútru s variátorem na něm sice musíte řadit, ale vzhledem k uspořádání převodovky je to opravdu hračka a tak se na semaforu netrápíte hledáním neutrálu a jenom sešlapete kvalty dolů. Sachs má širší řídítka, takže si musíte mezi auty dávat hodně velkýho majzla, každopádně je oceníte při startu z křižovatky. A proč? No zmínili jsme, že „pí-tý“ má tendenci se stavět na zadek, ale on si ve whellies dokonce libuje! Prostě každá křižovatka se semaforem znamená odjetí několika metrů po zadním kole na zelenou. Je to opravdu sranda! Při opaku – při pokusu o stoppie je potřeba mít v hlavě srovnanej materiál, protože kraťoučká stavba dovolí jednoduchý přehození přes předek. To se mi povedlo taky. Já si sedl vedle motorky a pitbajk samotný se jenom otočil a zůstal stát na řídítkách…mohl jsem rovnou montovat. Resp. demontovat zbytek zrcátek, která to obě odnesla a do Motorentu posíláme omluvu.

Pila na letišti
Když se jelo na letiště, tak jsme to s oběma bajky vzali přes zarostlou motokrosovou trať umístěnou ve svahu a také přes ohradník se stádem kraviček. Po celé délce enduro vložky to bylo mnohem jednodušší s Lifanem a jeho drapáky, navíc jej podpořila i jeho větší světlá výška. Oproti tomu klouzání po hlíně ve vysoké trávě si do sytosti užil Dirty Devil se silničními pneumatikami. Ty mimochodem na asfaltu drží jako přibité! Na nezpevněném povrchu je to už sice horší, ale i hodně strmé výjezdy nebyl problém s Dirtem vyjet po boku s Yamahou DT 125 a to s mnohem menším úsilím, než musel vyvíjet pilot endura. Prostě si sednete, zatáhnete za heft, trošku víc zatížíte předek, ale zase s ohledem na záběr zadního kola a jedete až nahoru. A když náhodou v půlce kopce zůstanete viset, tak jen sundáte nohy ze stupaček a motorku otočíte.
Když jsme se dostali na letiště a konečně si dali sprint vedle sebe, bylo vidět, že otevřený výfukový systém Lifanu udělal své. Sachs sice disponuje odjímatelnou děrovanou homologační záslepkou výfuku, ale i po jejím odmontování je stále v koncovce tlumič a za ním blíže motoru umístěný katalyzátor.

Skladnost nade vše
Motorky jsou sice srovnatelné s velikostí pincka, ale po demontáži řídítek a sklopení sedaček se Dirty Devil a následně i Lifan nechaly převézt v kufru 406 (v té prostornější variantě samozřejmě). Doporučení z praxe… vypusťte před transportem benzín. Ono ho do motorky zase nedostanete tolik. Konkrétně do nádrže nenalejete více než 4 litry, na které je dimenzována a tak se při vypouštění ani moc nenadřete. Na benzínce se potom v podstatě nedostanete přes stokorunu. Což je při oblíbeném poměru těchto čtyřdobých motorů 1 Kč/1 km velice příjemnou záležitostí. Pokud ale obě holky držíte pořádně pod krkem, s čímž se vypořádávají motory opravdu na jedničku, tak se vyhoupneme místy možná až na ty dvě kačky na kilometr, což je už zase docela velký rozsah.

Zavíráme, končíme
Rozcházíme se s Lifanem, který nás na maximálku, jež se pohybuje až kolem 90 km/h, trumfnul a valíme se Sachsem druhý den přes Prahu do Říčan. Při top-speedu se zdál být pitbike několika pilotům dost neklidný, ale pravdou je, že pokud se příliš na motorce nemelete, je upalování po okresce taky velice zajímavou záležitostí. Vracíme tedy oba pitbajky a sami sebe se ptáme. Má to cenu? A odpovídáme: „Ano má! “. Cenový rozdíl obou testovaných motorek je dosti velký. Zatímco za klasický „DoDo“ pitbajk od Lifanu dáte přibližně 12 tisíc, v závislosti na prodejci, Sachse se silniční homologací pořídíte za cenu levnějšího skútru a to 39 000 Kč. Ze začátku se mi to zdálo hodně, ale Dirty Devil nabízí takové spektrum možného užívání, až je jeho cena skoro nízká. Záruka dva roky a možnost provozu na silnicích je ideální volbou pro ty, kteří se chtějí rychle pohybovat po městě a užít si spoustu srandy a skopičin. Prostě a jednoduše, když vás nebaví skútr, bude vás bavit Dirty Devil!


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...