Město a bláto – Kawasaki KLX 250 R

vydáno 21. 1. 2009, text Hawk, foto Kawasaki

Čekali jste odpověď Yamahy na Ninju 250R, třeba v podobě YZF-R250? Místo toho jsme se dočkali oponenta all-roadu WR 250R. Na trhu se proti ní postaví méně výkonná, zato ale mnohem levnější Kawasaki KLX 250R!

Žijeme v době lehkosti a výkonnosti, a to jak v práci, osobním životě, tak ve výrobě motocyklů. Dávno už výrobci nehoní jenom kubíky, ale zaměřují se i na střední třídy motorkářské. V letošním roce bychom jen těžko hledali větší univerzál než Yamahu WR 250 R. Navíc parametry, kterými oplývá její jednoválcový agregát plněný vstřikováním, jsou opravdu obdivuhodné. Nastavitelný podvozek a 30 koníků však také v podání Yamahy znamená poměrně hodně vysokou cenu, téměř 150 000 Kč, přičemž navíc WR nemůžete sedlat od 18 let (výkon/váha nesplňuje poměr 0,16). A proto nastupuje na trh zbrusu nová KLX 250R od Kawasaki – povede se jí udělat Yamaze čáru přes rozpočet?

Dostupný bike pro všechno
Někoho mohl příchod nové přívětivé KLX 250R zaskočit, ale většině populace určitě udělal radost. Na první pohled velice stylisticky vyvedený čumáček oháknutý do sexy zeleně je moc povedený. Celkově vyhlíží motorka svěžím dojmem a KLX nezaostává ani na zádi s vyvedeným výfukem po endurácku podél podsedlovky. Ostatně není divu, dle slov Kawasaki vyrostla KLX 250 ze základu své ostré sestry s objemem 300 cm3. Celkově působí nová žába hodně kompromisně a z toho vyplývá, že to bude především na honění po městě a také po lese, jak například naznačuje dezén zadní pneumatiky.

Bude 22 koní stačit?
Motorka je koncipována pro 18leté, kteří nevykrádají bankovní ústavy a tak se pořizovací cena rozhodně podřídí stotisícové hranici. S tímto rozpočtem udělala Kawasaki velký kus práce v podobě nového agregátu, vedoucí píst po dráze 61,2 mm dlouhé s vrtáním 72 mm. Objem spalovacího prostoru dvěstěpadesáti kubíků plní desetibodový střikovač Keihin s průměrem 34 mm. Žádné sekundární vstřiky, nic takového. Tady se hraje na jednoduchost a použitelnost. I samotní konstruktéři tvrdí, že KLX 250 byla stvořena pro každodenní jezdění. Šestistupňová převodovka vám nabídne zpřevodování v rozpětí 3:1 až 1:3 otáček motoru na otáčku sekundárního převodu. V praxi to znamená, že budeme moci tahat, ale i jet silně na spotřebu!

Základní parametry
Ocelové profily jsou základem nejen rámu, ale i kyvné vidlice. Tento komplet vede jednadvacetipalcové přední kolo, které dokáže pomocí přední USD vidlice zdolat až 255 mm vysokou překážku díky svému zdvihu. Zadní osmnáctipalcové kolo pak při dopadu nebo přejezdu nerovnosti propruží až na 230 mm. Trošku teď odskočíme, protože velice jednoduše a nápaditě vymysleli inženýři zelených stupačky spolujezdce. Žádné nevlídné vynesené trojúhelníkové konstrukce, ale úhledně zasazený kloub stupaček přímo do nosných trubek podsedlové části. Velice povedené a funkční.

16 kliků
Správný all-road se musí umět přizpůsobit různým situacím a pokud to nezvládne sám, musíme mu manuálně dopomoci. Konkrétně u KLX budeme klikat šroubováčkem na tlumičích, které lze jednoduše nastavovat. Přesněji potom na kompresi předních tlumičů 16x a stejně tak na zadním centrálním tlumiči pro kompresi a útlum. Nastavitelní předpětí pružiny je samozřejmostí. Tyto podvozky jsou z továrny univerzálně nastavené a dá se jim přilepit nálepka „fungující“, takže spokojeni budou všichni již v základu. Před laděním ale doporučuji odklikat šroubky štelováčky do vyšroubovaného stavu a hodnoty zapsat pro případný reset nastavení, když si vašima pacinama celý dolejšek totálně rozhodíte.

Konkurent od Yamahy
Přímou konkurencí Kawasaki je bezpochyby WR 250 od Yamahy. Nadupanější motor skýtající 30 kobyl je to, co tyto dva motocykly bude odlišovat. Pokud si budete mezi nimi vybírat, nebudete hledět pouze na výkon, ale také cenu! A to je to nejpodstatnější. Proti 149 900 Kč Yamahy se postaví pořizovací cena Kawasaki pod 100 000 Kč. A čemu tedy dáme přednost? To ukáže až nadcházející sezona. Nutno ale poznamenat k bitvě čísel, že 22 koní nabízených Kawasaki produkují i čínské čtvrtlitrové motory, které se nyní masivně osazují do produkce motardů a endur z Asie. To, zda se příští rok rozhodnout pro největší výkon, nejvyváženější poměr služeb či nejlevnější čínský výrobek, je otázka, kterou si zodpovíme v roce 2009 ve společné konfrontaci.

USA má zase víc
Není tajemstvím, že sortiment motocyklů v USA a Evropě je trochu odlišný. To konec konců ten asijský také. Máte-li ale půl roku času nazbyt a silné nervy, můžete se pokusit importovat z USA Kawasaki KLX 250 v motardové verzi! Tahle politika mi zůstává utajena a je velká škoda, že se tento motard nedostane i do Evropy – uplatnění by zde 100% našel!

----------------------------------------------------------------------------

Základní parametry
Kawasaki KLX 250
Objem: 249 cm3
Výkon: 16,0 kW@7500
Moment : 20,5 Nm@7000
Hmotnost: 138 kg
Cena zatím nestanovena

Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec, DOHC/4 ventily, vrtání x zdvih 72.0 x 61.2mm, kompresní poměr 11,0:1, desetibodová vstřikovací jednotka Keihin, elektrický startér, 6stupňová převodovka
Podvozek: ocelový rám, vpředu teleskopická vidlice s nastavitelnou kompresí, průměr 43mm, zdvih 255 mm, vzadu ocelová kyvná vidlice s plně nastavitelným centrálním tlumičem a nastavitelným předpětím pružiny, zdvih 230 mm, přední brzda kotouč - průměr 250 mm, dvoupístkový brzdič, vzadu kotouč - průměr 240 mm, jednopístkový brzdič, přední ráfek – 21 palců, zadní ráfek 18 palců
Rozměry: délka 2200 mm, šířka 820 mm, výška 1205 mm, rozvor 1430 mm, min.světlá výška 285 mm, výška sedla 890 mm, nádrž 7,7 litru, váha 138 kg


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...