Lesem i silnicí - V.D.O. Moto Explorer 125

vydáno 18. 12. 2008, text Hawk, foto Jakub Nič

Kdo si myslí, že Čína neumí dělat dospělé motorky, je na omylu. Explorer je sice pouze dvacka, ale zato s charakterem velkého jednobuchu.

Není to tak dávno, kdy jsme mohli v zastoupení Yuki koupit velmi rozšířený a levný model GY-4 v motardovém provedení. Tyhle motorky nebyly konstrukčně vůbec špatné, ale jejich komponenty si s provozem na našich silnicích a terénu moc nerozuměli a po několika stovkách kilometrů byly neschopné funkce. Explorer 125 od V.D.O. Moto se dá považovat za další generaci tohoto motocyklu s přepracovaným designem.

Kyklop jménem Duke
Právě design lze považovat za stěžejní v hodnocení Exploreru, protože dvě dominující světelné čočky, společně s velmi špičatým anti-chodcovským blatníkem, znamenají již na začátku velký otazník. Světlomet tohoto typu můžeme vidět například i na šílené zadnici od Sachsu (model MadAss), ale prapůvod se nezapře z Duka od KTM. Pocity ze vzhledu motocyklu nakonec většina přihlížejících hodnotila jako smíšené až negativní a to i kvůli zadní brzdové lampě, která se do kontextu motorky opravdu nehodí a při pohledu na ni vás do oka praští Asie i uprostřed tržnice. S motorkou ale budete budit takovou pozornost, jaké se vám nedostane s lecjakým japoncem.

Lepší se
Blastry jsme v sériové maloobjemové výrobě mohly letos vidět již na Megelli a pyšní se jimi i Explorer. Určitě je to užitečná věc a v případě Exploreru dokážou opravdu ochránit páčky na řídítkách. Další velice praktickou komponentou je textilní ledvinka připevněná k nosiči na zádi motocyklu. Na tento nosič však naložíte pouze tři kilogramy něčeho, pro které je konstruován. Při jízdě na Exploreru vás nebudou kupodivu trápit vibrace a to ani v maximálních otáčkách. Po důkladném pátrání jsem přišel na to, že veškeré šrouby spojující konstrukci motorky s plasty, které vedou až k pilotově sedlu, jsou uloženy v gumě a většinu vibrací pohltí. Jinak je ale např. přední blatník velký „klepátor“ a frekvenci jeho kmitů by nezměřil ani Heinrich Rudolf Hertz. Takže vibrace na motorce jsou (je to přece jednoválec), ale poprvé u čínské motorky je to věc, kterou jí nebudeme vytýkat. Za dobu testu, kdy jsem s Explorerem strávil 1300 km, byla jedinou závadou odpálená guma, vymezující dostatečnou vzdálenost výfuku od bočního podsedlového plastu tak, aby se nespálil. Takže se nakonec spálil?. Každopádně tato příhoda je dětskou nemocí motocyklu a spadá pod reklamaci, tudíž majitelům bude vymezovací kus gumy vyměněn za funkčnější silon.

Konstruktéři, ještě tam máte mušky
Největší vada na kráse našeho průzkumníka je však někde jinde. A to na přídi motorky. Spínací skříňka umístěná z boku na nosné konstrukci světlometů je tak nějak čínským řešením a lze ji překousnout. Co je však mnohem horší, je zámek řízení, který do spínací skříňky není integrovaný a je z druhé strany na krku rámu. Nehledě na to, že ochranná hodnota zámku je velmi malá, je zámek samotný navíc tak nešikovně umístěn, že řídítka nezamknete v klasické pozici zavření dovnitř ke straně, na kterou je motorka nakloněna na stojan, ale v opačném rejdu. Tj, anomálie číslo jedna. To znamená, že pádů v důsledku zapomenutí odemknutí řízení nebude málo. Ale... Po odemknutí řídítek, pokud stejně jako já budete chtít motorku jen poposunout a tudíž hned nepřesunete klíč ze zámku do spínačky, stačí jen nepatrně narovnat řídítka a přední vidlice se postará o amputaci klíčku, což se mi bohužel povedlo.

7,2 kW tam není
Výrobce uvádí výkon agregátu, kterým je Explorer osazen, na 7,2 kW. Točivý moment by potom měl být s maximem na 8,2 Nm při 6000 ot/min. To nejsou nikterak oslnivá čísla a musíme konstatovat, že realita je mnohem růžovější, byť jsme s motorkou nebyli na brzdě. Motor táhne pěkně už od spodu, kde si pobublává, občas vystřelí do výfuku a občas i chcípne. Každopádně roztahává motorku na objem 125 cm3 velmi okouzlujícím způsobem a právě díky téhle charakteristice se s Explorerem neztratíte ani v lese a terénu. Při startování agregátu je třeba trochu cviku a zvyku, stejně jako na celý komplet. Celé je to takové surové, tvrdé a přesně tak se mi to líbí, byť úplný začátečník by potřeboval mnohem měkčí a přívětivější motorku, na které si nevycvičíte na spojce ruku místo posilovny.

Když přijde ráno
Při raním startování je třeba si hodně hrát se sytičem vyvedeným nad horní brýle. Dost možná se vám také stane, že během startování, kdy zapomenete sklopený stojánek (bez něj motorka nenastartuje), vybijete baterku. V záloze je potom nakopávačka. Ta má však velmi krátký chod a ráda se zasekává ve sklopené jízdní pozici u motoru. Je třeba ji tedy z této pozice vyprostit, poté prošlápnout motor a najít si startovací pákou horní úvrať pístu, obdobně jako na větších jednoválcích. Poté už není problém se startem motoru. Jediným mínusem tohoto agregátu je asi dusivá reakce v momentě, kdy z volnoběhu otočíte heftem na doraz - potom se motor zahltí palivem a pokud neuberete, chcípne. Jinak ale k funkci karburátoru a plnění nemám výhrady. A další libůstkou říkající o tomto stroji, že se jedná spíše o agregát z řad větších, jsou ventily. Ty je třeba zde seřizovat trochu častěji pro optimální podávaný výkon. Není to nutnost, ale motoru to udělá dobře a vy to poznáte na jízdě (pokud jste vycvičeni z Pionýra, je seřízení ventilů otázkou půl hodiny). Celkový dojem z motoru potom podtrhuje velmi tvrdá převodovka s velmi krátkou řadičkou. S tímto kompletem budete bojovat s lovením neutrálu na povrch, ale na vše se dá zvyknout.

Na stupny i na kolena
Gumky držej. Jedná se o klasická čínská Dura. A i díky nim se můžete pustit i do pořádných skopičin. Stupny není problém obrousit do trojúhelníku, ale právě kvůli tomu by snesly umístit trochu výš. Není totiž problém se dostat nejen na stupačky, ale i jejich nosnou konstrukci a ta se ráda zasekne o hrubý asfalt. Tahle situace vám potom pořádně rozhodí celej zadek. Každopádně na Exploreru není problém jet ani tak oblíbené kolínko. Je třeba se sice vyvěsit a nohy mít až na vnitřním kraji stupačky, ale jde to a tak vám tahle motorka nabídne od všeho něco, což je podle mě super a i přes různé drobnosti jsem z motorky za 55 tisíc velice nadšený. Slabší je akorát přední brzda, která má perfektní nástup, ale oproti již zmíněné Megelli nedisponuje pancéřovou hadicí. Na Megelli jsem si myslel, že je to zbytečný komfort, ale chyba lávky. Při razantním brzdění nebo pokusu o stoppie s Explorerem brzda velice vadne a je zcela evidentní, že hadice patří mezi ty méně kvalitních, což se při zahřátí brzdové soustavy velice negativně projevuje na brzdném účinku.

Závěrem tedy – Explorer je opravdový průzkumník hodný svého jména, ale přirovnal bych ho asi k velkým Husabergům - jednoduše nepřívětivé motorky se srdcem pro šílence, kteří je milují.


Diskuze k článku

Deniel 19. 12. 2008
Nuda Jponec lepší

Hawk 19. 12. 2008
Ano, ale za jaký peníze...tady máš pořizovačku 49 900,-

Kodas 27. 12. 2009
sou to ale ferdové :)) Každej by chtěl přece za čtvrtinu ceny japonskou kvalitu woe. Něco za něco. Nechovej se jak debil.

Kodas 27. 12. 2009
ty jponče

bruk 7. 1. 2013
menší vibrace to má díky vyvažovací hřídeli, ještě je zajímavé, že to má rozvod OHV

skinvest 22. 7. 2013
Ano klíček v zámku řidítek se mi povedlo amputovat také...

mindfieldss 2. 6. 2015
mě se klíček dokonce povedl amputovat dvakrát, od tý doby nezamykam řídítka

PetryCZ 19. 6. 2016
mohl by mi někdo říct co tam je za baterii ,ja ji mám ale bez baterie ???

Radim Strejcius 6. 3. 2017
Pěkný V.D.O

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...