Ivo Helikar
vydáno 5. 7. 2013
---------------------
foto: Ivo Pospíšil
Kdo zná vlastnosti motoru z původního Sportsteru, mohl se jen divit, kde se na modelu Buell X1 Lightning vzaly takové sportovní vlohy
Projekt značky Buell odstartoval americký silniční závodník Eric Buell. Toho ke konstrukci jeho motocyklů vedly dvě motivace, sportovní srdce a pak také, v USA dost pochopitelná, láska k tradiční americké značce Harley-Davidson. Přesně tyhle vlastnosti jste našli také u modelu X1 Lightning.

Továrna na emoce

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2013_11.jpg
Značka Buell vznikla v roce 1984. Její konstruktér vycházel z dvouválcového, vzduchem chlazeného motoru Harley-Davidson. Společnost Buell Motorcycle Company patřila od roku 1994 z osmadevadesáti procent firmě H-D, Eric Buell byl sice jen dvouprocentní vlastník zbylých akcií, smluvně měl ale stále zajištěno, že bude ve firmě jediný, kdo v její výrobě může udržovat trend a udávat technický a inovační směr. Na evropské trhy pronikla značka až v roce 1996.
Buell X1 Lightning, model 1999, představila továrna na podzim roku 1998, přitom slovo Lightning, tedy v překladu blesk, se u značky neobjevil poprvé. Ještě v době, kdy X1 Lightning přicházel do výroby, vyráběly se starší modely s názvy S1 Lightning, White Lightning a Lightning Strike. Spolu s nimi v té době sjížděly z výrobních linek také motocykly S3 Thunderbolt a M2 Cyclone. Všechny ale měly stejný základ, totiž vidlicový, vzduchem chlazený dvouválec OHV, z modelu H-D Sportster, s úhlem válců 45 stupňů o objemu 1203 cm3. Jaký byl tedy mezi nimi rozdíl? Největší ve výkonu motoru, S3 Thunderbolt měl rovných 90 koní, M2 Cyclone jich dal dohromady 88 a X1 Lightning se zastavil na 95 koních. Využito totiž bylo mnoho nových originálních postupů, například stylisticky originální úprava airboxu a jeho integraci s palivovou nádrží, na streetfighter nezvyklý přídavný rám z lehké slitiny, plastový kryt pod motorem a níže umístěné přední světlo s vyšším štítkem. Sportovní vzhled zdůraznily i divočejší barvy. Co na to říká jeden z příznivců klasické americké značky: „Vždy jsem jezdil choppery a mým snem byl Harley. Jelikož si ale brácha koupil Buella a já se na něm párkrát projel, bylo rozhodnuto.“
Splněno bylo původní zadání, představit novou verzi streetfighteru, ale proti předchůdci s vyšším výkonem. Proti modelu S1 Lightning dělal rozdíl celých 13 koní. Na svědomí to měla především nová vstřikovací jednotka „Dynamic Digital Fuel Injection“. To byl také největší rozdíl mezi tímto motocyklem a příbuzným M2 Cyclone. Stroj si však uchoval velmi originální vzhled, což podpořilo jízdní vlastnosti divokého dvouválce. Navíc, všechno se jezdcům ovládalo velice jednoduše, od snadné obsluhy přes posaz a umístění stupaček a řídítek. Tělo jezdce sice bylo sportovně mírně skloněné dopředu, ruce však nebyly nijak zvlášť namáhány, a to ani po delší jízdě. Kdo zná vlastnosti použitého motoru z původního Sportsteru, mohl se jen divit, kde se na tomto modelu vzaly takové sportovní vlohy. Největší předností je ale i po letech nekonvenční a na silnicích málo vídaný motocykl s provokativním nahatým designem.

Na co si zvyknout?
Pod 2000 otáček motor trochu cuká, po městě je proto potřeba používat spojku, když ale motocykl vyjede na volnou silnici a přidá se plyn, už je daleko klidnější. Jednička je proti očekávání trochu delší, ve chvíli, kdy budete řadit trojku, už bude stroj pořádně rozjetý. Při třech tisících otáčkách pojedete zhruba sto třicítkou, největší výkonu přijde po dosažení 6200 otáček. Teď tedy přichází čas na další dojmy majitele: „Nikdy jsem nemusel lítat na motorce přes 200 km/h a mít ošoupané slidery, ale jakmile jsem sedl na Buella, nenechal mě jezdit pomalu. Můžu také doporučit pro H-D pacienty, kteří chtějí silného naháče.“
Prostorový rám z chrommolybdenových trubek je dostatečně tuhý a na holičkách vás nenechá. Nastavitelný centrální zadní tlumič a přední vidlice, oboje značky Showa však dovolují nejen příjemnou jízdu po horských silnicích, ale i ryze sportovní vyžití na okruhu. Menší problémy čekejte od brzd, vepředu najdete totiž jen jeden kotouč o průměru 340 mm s šestipístkovým třmenem, a proto budete častěji používat i zadní brzdu. Pro maximální rychlosti kolem 200 km/h by se druhý přední kotouč jistě hodil. Na motocyklu najdete i další zajímavé prvky, nechme o nich promluvit dalšího majitele: „Líbí se mi převod řemenem a také zvuk motoru, k němuž přispívá výfukové potrubí, končící už pod motorem. Ono celé vyzývavě zakroucené výfukové potrubí je povedeným stylistickým prvkem. Na rozdíl od klasického H-D vidíte už při prvním pohledu na přístrojový panel, že jde v případě Buellu o sportovce.“

Technické údaje Buell X1 Lightning (2001)




Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...