Desitka nejlepších
vydáno 12. 2. 2009, text -rk-
Výběr tipů na spolehlivé starší ročníky, které byly řazeny mezi nejlepší co do ceny a užitné hodnoty, a byly v minulosti na předních příčkách žebříčků popularity.
S nastupující finanční krizí i majitelé motocyklů, kteří byli zvyklí motorku měnit každý druhý rok, začínají zvažovat ponechání stejného modelu na více let.
Stejně tak prodeje nových motocyklů budou patrně kopírovat recesi, a tak přichází na přetřes stále aktuálnější téma spolehlivého staršího stroje nejen pro mladší generaci, ale obecně pro kohokoliv, kdo nechce nebo nemůže zaplatit ranec za svoji mašinu, a i přesto je pro něj jezdění na motorce životní filozofie.
Na trhu je mnoho ojetých strojů a jejich individuální stav je nutno při každé koupi vzít v potaz. Obecně ale existují modely, které se umísťovaly v minulosti na předních žebříčcích popularity díky svým jízdním vlastnostem či spolehlivosti.
Přinášíme vám desítku zajímavých starších ročníků, které jsou řazeny mezi nejlepší co do ceny a užitné hodnoty a byly v minulosti na předních příčkách žebříčků popularity.
1993 Honda VFR750
Oblíbenost VFR je dokumentována umístěním na prvním místě v žebříčcích několik let za sebou. VFR je univerzální motorka pro použití na každodenní dojíždění do práce, dostatečně pohodlná na několikadenní cestování a nabídne sportovní svezení v zatáčkovitých úsecích.
1997 Suzuki Bandit 1200S
Bandit byl známý svou výhodnou cenovou úrovní již při svém uvedení na trh, a nejinak je tomu i po letech. Motorka nabídne celodenní pohodlné jezdění, dostatek místa pro dva, dobrou spotřebu vzhledem k objemu motoru (1157 cm3). Také novější 1250 nabídne podobné atributy.
1989 Yamaha FJ1200
Byl to vstup Yamahy do nové éry, když představila v roce 1984 FJ 1100 a v roce 1986 novou FJ1200. Nový vzduchem chlazený čtyřválec podával vynikající výkon a díky zavěšení na gumových válečcích byly vibrace omezeny na minimum. Motorka se osvědčila jako sportovní turistický motocykl, který potěší na okruhu a je vhodnou alternativou i na cestování.
1996 Yamaha YZF600R
Řadový čtyřválec, který se osvědčil na závodních okruzích ve své kategorii, vyráběla Yamaha od roku 1999 jako YZF-R6 až do roku 2007. 10 let staré motocykly lze stále koupit za slušnou cenu a er šestka se vám odvděčí vskutku sportovním výkonem.
1987 Kawasaki EX500
I když šance, že najdete 22 let starou motorku v dobrém stavu, jsou relativně malé, modely z roku 2003 budou mít tu správnou dávku poměru cena - spolehlivost - výkon. Motorka se osvědčila na každodenní jezdění i víkendové kratochvílení.
1986 Yamaha Virago 1100
Nemáte zájem o 23 roků starý cruiser? To je určitě pochopitelné, ale možná se vám budou líbit Viraga z let 96-97, které se dají pořídit vskutku výhodně. Tenhle výkonem nadupaný, dobře ovladatelný motocykl s dvouválcovým motorem do V byl vlajkovou lodí Yamahy po mnoho let. Virago je spolehlivá, populární a oblíbená motorka.
2002 Suzuki DR-Z400S
Pokud chcete motorku používat pro každodenní jezdění do práce, obecně pro přepravu kamkoliv a občas s ní také vyrazit do lehčího terénu, pak bude těžké porazit vítěze DR-Z400S. Ačkoliv koncepce motoru vychází z endura, jednoválec nabídne dostatek výkonu a akcelerace pro normální silniční provoz a jako bonus navíc dostanete odměnu ve formě výhodné hodnoty ukazatele spotřeby paliva. Díky své minulosti vás tahle motorka může bez zaváhání vzít i na endurové terény, takže váš akční rádius se rozšíří exponenciálně.
2003 Suzuki SV650
SV nějakým záhadným způsobem dokáže vyvolat emoce u začátečníků i pokročilých zkušených matadorů. Motor V-Twin patří mezi klenoty střední třídy a cena u ročníků 1999 bude opravdu výhodná.
1998 Suzuki Katana 750
Motorka byla postavena jako odlehčená verze GSX-R 750 pro ty zájemce, kteří netoužili po sportovní jezdecké pozici, ani vysoké ceně nového motocyklu. Model roku 1998 může pravděpodobně nabídnout nejvíce z výkonu původní motorky, vzpřímené sezení a opravdu sportovně laděnou jízdu.
1993 Honda XR650L
Nenechte se odradit nízkou cenou nebo stářím motorky. Pořád se jedná o motocykl, který je již od roku 1992 neúnavným bojovníkem v terénu díky skvělé ovladatelnosti, má nízkou spotřebu a je praktický v každém ohledu.
Existuje mnoho dalších motorek, které bychom mohli zařadit do žebříčku deset nejlepších - tento byl sestaven na základě obliby u motorkářů, výhodné cenové hladiny a historické oblíbenosti jednotlivých modelů.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...