Can-Am Spyder 2009

vydáno 8. 10. 2008

SCS, TCS, ABS a DPS vám zajistí kombinovanou podporu bezpečné jízdy při minimálním zatížení jezdce a jeho maximální požitek z jízdy v nadupaném roadsteru, velmi blízký pocitu jízdy ve špičkovém sportovním voze.

Pojďme si popovídat o podvozku Can-Am Spyder 2009


Můžeme předpokládat, že se dvěma koly vpředu a jedním vzadu bude geometrie podvozku svým způsobem unikátní a nesrovnatelná se stroji typu motocykl nebo čtyřkolka. A máte pravdu. Všechno to začíná s Can-Am skeletem do tvaru Y, na který se nabalují ostatní části rámu – výrobce si to pojmenoval SST (Surrounding Spar Technology), a vydatně to propaguje ve svých marketinkových materiálech.


…dobrá tedy, tady to je!


Dvě kola vpředu a jedno vzadu, to se musí chovat jako brontosaurus z grotesek pro děti. Německá technologie VVS (Vehicle Stability System) vyvinutá ve spolupráci s Boschem nás však okamžitě přesvědčuje o opaku.


Systém stabilizace podvozku montovaný do Spyderu se skládá ze tří částí:


1- The Stability Control System (SCS) - část zajišťující kontrolu stability, která kontinuálně analyzuje pohyb stroje a pomáhá řešit situace, kdy jedno nebo více kol se dostane do prokluzu nebo jakékoliv nestandardní situace. SCS automaticky individuálně brzdí kola nebo redukuje přebytek výkonu tak, aby stabilizovalo Spyder v co nejkratší možné době. Tento důmyslný systém zajistí dostatek pohody a důvěry ve stroj i v náročných podmínkách provozu.


2- The Traction Control System (TCS) - kontrola trakce optimalizuje průběh záběru zadního kola tak, aby se předcházelo jeho protáčení v situacích, kdy potřebujete silný, kontinuální záběr pneumatiky. Samozřejmě až na výjimku, o které jsme se zmiňovali výše, a která vám umožní využít burn-out faktor tak dlouho, dokud se vám podaří Spyder udržet v přímé linii.


3- Anti-Lock Braking System (ABS) – ABS napomáhá klasicky kontrole stability stroje při brždění. Sensory kontrolují nezávisle všechna kola a umožňují jezdci udržet kontrolu nad strojem v každé nepříjemné situaci.


A nakonec ještě DPS (Dynamic Power Steering). Dynamický posilovač řízení zakomponuje do čisté jízdy Spyderu počítačově řízenou pohyblivou sílu, která optimalizuje vaše řízení tak, aby jste nemuseli vyvíjet přemíru sil v různých jízdních režimech a situacích.


Takže když si to zopakujeme – SCS, TCS, ABS a DPS vám zajistí kombinovanou podporu bezpečné jízdy při minimálním zatížení jezdce a jeho maximální požitek z jízdy v nadupaném roadsteru, velmi blízký pocitu jízdy ve špičkovém sportovním voze. Jen se oddejte jízdě a Spyderovy sensory budou reagovat tak, jak mají. Vyzkoušeno!


….a co nakonec?


Výrobce myslí i na ty méně šťastné situace v životě motorkářů a vybavil svůj Spyder systémem DESS (Digitally Encoded Security System). Can-Am nenastartuje bez správně nakódovaného klíče.


Vzhledově se řadí také k těm více vyvedeným. Spyder má to, čemu Marc Lecroix, marketinkový ředitel Can-Am Spyderu říká: „ Design plný pohybu na hraně.“ Spyder vypadá tak, že opravdu vyvolává pocit, že je neustále v pohybu, i když třeba právě parkuje před vaší kanceláří.


Úložné prostory:

Inspirován starým VW broukem, Spyder má také prostor pro zavazadla vpředu, kde se naloží dostatek zavazadel pro vaši týdenní dovolenou.


Spotřeba:

Jestliže bychom chtěli něco Spyderovi vytknout, pak je to právě spotřeba. Pohybuje se někde kolem osmi až deseti litrů v závislosti na jízdním režimu, který zvolíte. Což se na druhou stranu nemusí zdát tak hrozné, když zvážíte, kolik legrace si s tímto zajímavým trikem užijete.


Cena:

Pokud se rozhodnete jít do něj, cena vašeho mazlíčka je na amerických trzích v roce 2009 nastavena na hodnotu $15,449. V případě, že si zvolíte žlutou nebo červenou barvu, pak si budete muset připlatit dalších 400 USD. SE5 verze je dražší o $1,500. Stojí ta legrace za tuto cenu? Odpověď se skrývá v tajence, kde si k sobě přidáte na jedné straně originalitu, agilnost, neotřelý design, požitek z dravé jízdy a na druhou stranu možnosti, které vám dává stejný obnos v daném segmentu trhu.


Zjistíte, že Can-Am Spyder Roadster nemá konkurenta, je prostě unikátní. Žádný jiný výrobce podobné řešení nenabízí, a i když prodejci Can-Amu přesná čísla neuvádějí, i tak můžete předpokládat, že s největší pravděpodobností budete jezdit na něčem, co prostě nikdo jiný nemá – tedy alespoň v okruhu několika stovek kilometrů, pokud se právě nebudete nacházet na srazu Can-Am Spyderů. Rychlé zkouknutí E-baye vám naznačí, že z druhé ruky se moc neprodávají, a tak si můžete být jisti, že Spyder si bude držet svoji cenu.


Záruka:

Dvouletá plnohodnotná záruka pokrývá všechny komponenty mimo těch, co se pravidelně opotřebovávají. Prostě ty brzdové destičky si zaplatíte, ale jakoukoliv jinou poruchu opravuje zdarma prodejce. Pokud také přijdete s tím, že jste zadní gumu nechal při gumování před sousedovým domem, tak asi s největší pravděpodobností neuspějete.


Příslušenství a výbava:

Can-Am má kompletní nabídku příslušenství a doplňků, kterými můžete okrášlit a zoriginálnět již tak dost originální stroj. Sportovní paket zahrnuje takové vychytávky jako je speciální kola, laďáky nebo sady zvyšující výkon motoru. Jestliže budete raději se Spyderem více cestovat, přijdou vám vhod opěrky zad, extra brašny nebo plexi štít. Can-Am nabízí také sportovní a motocyklové oblečení navržené právě pro tuto modelovou řadu.


Kdo by si měl Spydera koupit?

Jestliže máte rádi co nejúspornější jízdu bez výkyvů, pak si raději ušetřete peníze na jiný typ motocyklu nebo triku. Pokud ale máte rádi vysoký výkon, senzoricky řízenou akceleraci, nechcete být obklopeni plechem a máte rádi vítr, který proudí kolem vaší hlavy, vůni spálených pneumatik, pak Spyder může být ten správný stroj právě pro vás.


Co bych na Spyderu změnil?

Jízdní pozici. Dal bych přednost změně umístění stupaček – chtělo by to posunout je mírně vpřed. Dokázal bych si také představit variantu s méně výkonným motorem, a následně na to taky nižší spotřebou. A pak by se mi líbila ještě verze, která by měla o pár koníků navíc a zdvihový objem motoru 1200 cm3. Jedno je jisté. Designérům se podařilo vytvořit velmi líbivý kousek, a Spyder (spider – pavouk), jistě brze rozprostře své sítě kolem celého světa.



Závěr:

Pár hodin se Spyderem vás přesvědčí, že je to opravdu dobrý stroj a že se s ním dá užít hodně zábavy. Obzvlášť verze SE5 je unikátní. Každému, kdo má rád pocit výjimečnosti za přijatelný peníz, Spyder určitě udělá hodně dobře.



Přečtěte si také

Can-Am Spyder SE5 2009  8. 10. 2008  

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...