Cagiva nespí, posunuje hranice 2T – Raptor 125 a Mito SP525

vydáno 16. 2. 2009, text Hawk, foto Cagiva

Může se zdát, že dvoudobé motory se potýkají s razantním úpadkem výroby. Vrah jmenovaný emisními limity je nelítostný. Specifickou třídu dvoudobých stopětadvacítek však nebrání pouze Aprilie, ale i její italská pobočnice Cagiva s modelem Raptor 125 a Mito SP 525, s jehož novým agregátem udělala Cagiva, tak trochu díru do světa. Nebo ji jen zvětšila?

Připomíná vám Raptor 125 nějaký jiný model? Bezpochyby ano, protože původnímu elegantnímu Planetu 125 jako by z oka vypadl. Byť nový Raptor vychází koncepčně z větších bratrů, je to vlastně jakýsi kříženec dvoudobého základu modelu Planet a dravých raptořích čtyřdobých brachů.

Dvoutakty mají své místo na slunci
Vývoj dvoudobých motorů se téměř zastavil. Prakticky už není co vyvíjet. Velké ztráty se daří momentálně kompenzovat jednocestnými sacími klapkami popřípadě větším tlakem ve výfukovém kanálu, způsobeným přívěrou, který znamená nárůst točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a tím i větší zužitkování směsi. Bohužel se ale nynější agregáty již nevejdou do tabulek emisních norem a tak se musí motory utlumovat. Například Aprilia s užívaným Rotaxem 122 (v modelech RS a SX 125) tyto normy řeší přiškrcováním výkonu motoru různými restrikcemi a nyní již i elektronikou. Cagiva se ovšem rozhodla jít jinou cestou a vyvinula nové plnění dvoudobého agregátu, kterým je nov�� Raptor osazen a o kterém se tehdejšímu Planetu, jež spatřil světlo světa poprvé roku 1997, ani nezdálo.

ECS – Electronic Carburetion Systém
Celý systém sání spočívá v několika částech a lze jej v základu bezpochyby přirovnat k vstřikovacím systémům čtyřdobých motorů. Systém má na starost regulaci mísícího poměru paliva, vzduchu a také oleje, jenž zajišťuje mazání agregátu. Poměr zápalné směsi reguluje pomocí PWM ventilu (klapky) a zároveň ji, poprvé elektronicky řízený oil-master, obohacuje o olej. Celý proces zpracovává řídící jednotka, která vyhodnocuje danou situaci z pětice údajů, které má k dispozici z užitých senzorů: otáčky motoru, poloha plynu (TPS – Thortle Position Sensor - je umístěn na samotném karburátoru), teplota chladicího systému motoru, teplota nasávaného vzduchu a poloha výfukové přívěry. Komplet disponuje palivovým čerpadlem, které plní benzínem speciálně vyvinutý karburátor Dell’Orto pro ECS. A právě toto čerpadlo dále korespondující s PWM klapkou zajišťuje rapidní snížení spotřeby, tj, kompenzaci jedné z hlavních nevýhod dvoudobých agregátů. Pomocí katalyzačního systému se potom Cagiva stala první, kdo vyvinul motor o objemu 125 cm3 v plném výkonu, splňující normu Euro3.

Když se systém pokazí
Tehdejší Cagiva Planet nedisponovala příliš informacemi nabitou přístrojovou deskou. Na Raptoru však díky novému ECS systému nahradila kontrolku vyklopeného stojánku kontrolka MIL - celým jménem Malfunction Injection Lamp. Již z názvu vyplývá, že systém funguje se základem vstřikování a z názvu této kontrolky také plyne, že pokud se rozbliká, je dobře hodit za hlavu starosti všedního dne a zastavit. Indikuje totiž poruchu v ústrojí řídicí jednotky či karburace, a to včetně elektrické pumpy (co by za tuto kontrolku dali dříve majitelé zadřených dvoutaktů, v důsledku disfunkce olejového čerpadla).

Jedu podle počasí
Díky všem vychytávkám užitým při plnění agregátu malého Raptora a Mita, které známe opravdu spíše z kategoricky vyšších tříd, již provozovatelé nebudou muset řešit obohacování směsi na zimu apod. Elektronika se o to postará za vás, stejně jako o mazání motoru i při zavřené plynové rukojeti při dojíždění z kopce. Ať je motor studený či teplý, ať přecházíte z decelerace do akcelerace či naopak, elektronika si s tím vždy poradí a upraví směs do ideálních hodnot – ovšem pozor, systém nedisponuje zpětnou vazbou – Raptor ani Mito nemají lambda sondu, a to z čistě ekonomických důvodů. Životnost lambda sondy ve výfukovém ústrojí dvoudobého rezonančního výfuku je mnohonásobně kratší než u čtyřdobých agregátů.

Katalyzátory tu jsou dva
I přes velké technologické finesy musí výfukové potrubí jímat stejně dva katalyzátory umístěné ve výfukovém svodu. 70 mm od bloku motoru jeden a druhý dalších 70 mm vzdálenosti od prvního. Mezi nimi je vyveden vývod pro tak neoblíbenou, ale nutnou recirkulaci vzduchu zpět k opětovnému spálení. Nabízí se tedy otázka, v čem je ECS Cagivy tak převratný, když stejně zaopatřují splnění emisí tato barbarská opatření. Převratné je v tom, že i s částí staré směsi dokáže řídící jednotka udržet plný výkon agregátu, společně s udržením emisních limitů, ať už je ve výfuku třeba deset katalyzátorů a EGR ventilů. Také je schopna se přizpůsobit aktuálním podmínkám, tudíž by se již neměl nikdo trápit se studenými starty, příliš aktivním oil-masterem apod. Dále snižuje ztráty, tj. zvedá výkonnost agregátu a tím i snižuje spotřebu! Opět tedy posunuje výhody dvoudobé koncepce na výsluní.

Sečteno podtrženo
První náznaky vylepšení plnění dvoudobého agregátu přinesla již Aprilie s motorem o objemu 50 cm3 ve svém skútru SR 50 R Factory vybaveném technologií D. I. Cagiva však úspěšně a účinně připomněla potenciál, který dvoudobé motory o objemu 125 cm3 stále skýtají na nynějším trhu a lze jejich služeb využít i v dnešní době tvrdých emisních norem!


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...