Hawk
vydáno 13. 5. 2009
---------------------
foto: Vilém Ságner
Jak to na silnici drží a driftuje v sériové verzi?
Neznám nikoho, kdo by nedýchal za tuhle ryze českou motorku. My jsme jako první byli zjišťovat, jak to na silnici drží a driftuje vsériové verzi.

Blata Motard 125 BXM - česká střela

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2009_16.jpg
Pamatujete, když se objevily první obrázky téhle české motorky? Moderní vzhled a především parádní diodové miniblinkry. Ač se to nezdá, byly tyto dvě věci nerozlučně spojované s novou Blatou. Od té doby se hodně změnilo, ale právě miniblinkry zůstaly.

Poprvé a naostro
Je to fajn pocit usedat za řídítka české myšlenky, která to dotáhla až do sériové výroby. A ta řídítka jsou proklatě nízko a osazená italskými komponenty od Domina. Přes ty ale nelze komunikovat s palubním přístrojem. Ten je zcela oddělený a ovládá se jednoduše dvěma tlačítky přímo na těle přístroje (dva tripmetry, hodiny, čas jízdy, maximální otáčky, průměrná rychlost a další funkce). Nutno podotknout, že občas zazlobí, a kvůli tomu jsem dvakrát zůstal se suchou nádrží na silnici. Pak máte hodně času uvelebit se v pohodlném sedle, které Blata nabízí. Ani po cestě přes půl republiky mi motorka zadek vyloženě neztrestala. Obdobně je na tom i spolujezdcova část sedla, která je na motarda až nezvykle široká, ale jak sami Blatovci říkají: „Motorka je koncipovaná pro mladé a ti vzadu občas nějaký ten hezký zadeček povezou.“ Pozor ale: to na podsedláku nejsou madla, nýbrž pouze plastové kryty. Ručka spolujezdce by tak měla zapátrat do prostoru podsedláku po vzoru FMX jezdců.

Vrchní, roztočte jedničku
Když Blatku probudíte k životu, určitě vás zaskočí trošku opožděnější reakce na plyn od volnoběhu. Je to způsobené akcelerační pumpičkou karburátoru a časováním motoru vůbec. S tím teď nikdo nic nenadělá a je to jen signál k tomu, že motor chce točit a točit a točit. Až nahoře se totiž nalézá oněch 10 kW, kterými Blata disponuje. To, jak s nimi naložíte přes šestikvalt ukrytý v převodovce, je otázkou zkušeností. Čím víc toho s BXMkem najezdíte, tím větší skopičiny budete vyvádět a rychleji jezdit. Ani dva tisíce naježděných kilometrů vám ovšem nezvýší top speed, který se váže k číslovce 108 km/h. Blata má hodně poctivý tachometr, a pokud ji hodně trápíte, dostanete se z kopce i na hodnotu 115 km/h. To už je ale opravdu extrém, který je i psaný v technickém průkazu jako maximální rychlost.

Nejsilnější zbraň
Posaďte se a projeďte se svižně jednou zatáčkou. V čem Blata exceluje, vám bude hned jasné. Je to podvozek. Přední vidle Marzocchi a zadní centrál Sachs usazené do perfektní geometrie tvoří celek, který převálcuje úplně vše v kategorii malorážek. Na ničem jiném nebudete mít při přejetí nerovnosti lepší odezvu podvozku, který vše zpracuje tak, abyste věděli o tom, co se dole děje, a zároveň vás to nijak neomezovalo v jízdě. Všichni, kdo Blatu okusili, se na téhle informaci jednoznačně shodli. Motorka v zatáčkách neplave a perfektně drží stopu. To nahrává i sportovnějšímu používání. Já sportoval na okruhu v Pardubicích při tréninku minibiků a takové polítání člověk jen tak nezažije. Stupačka neustále broušená o zem a české Mitasky se dotýkaly pravidelně samotné hrany. Jedna, dva, maximálně tři. Na okruhu jsem nic jiného neřadil. Občas to tam padlo trochu hrubě a občas jsem měl problém poskládat se s nohou pod řídítka, ani to mi ale nezkazilo celkový dojem z perfektně fungujícího celku. Na tu převodovku si ve městě ale občas zanadáváte. Není to úplně ono. Je prostě kratší a tvrdší.

Je to o zvyku
Blata není motorkou, na kterou sednete a budete s ní hned lítat jak Boris Chambon. Je třeba si na ni zvyknout, a to po všech stránkách. Někdo si bude zvykat na kontroverzní moderní design, jiný jezdec se zase bude déle sžívat s točivým agregátem, který prostě prahne po otáčkách. A někdo si bude muset zvyknout na to, že po příjezdu do školy musí strávit celé dopoledne v lavici, než znovu usedne za řídítka :-)

A co Blata umí?
1. Na zadním
Motorka postrádá krouťák na spodku, a tak je potřeba ji pořádně roztočit a přes spojáka ji poslat přední kolo do vzduchu. Je to o cviku a čím více budete trénovat, tím dál dojedete. Vlastně je to jenom o tom ji zvednout do vzduchu a balancovat, na akceleraci se v téhle třídě prostě spolehnout nemůžete.
2. Na předním
Radiální dvoupístek vpředu ve spolupráci s radiální pumpou dovede dělat velké věci. Prvních 100 km jsem mu pořádně nemohl přijít na chuť, ale potom jsem z toho buďto zblbnul, nebo si brzda po celkově najetých 1000 km sedla a já mohl BXMko vesele honit po předním i několik metrů.
3. V driftu
Můžete jednoduše zašlápnout zadní brzdu, ale když Blatu do smyku pošlete přes kvalt a spojku, je krásně ovladatelná. Samo, že si zadní brzdou pomůžete. V tomto případě ale spíše k připoutání pozornosti. České Mitasky nejsou žádné kvíláky, a tak jediný pískot vydává právě vaše zadní brzda. Jinak Blata plnohodnotně ctí základní driftovací schopnosti třídy SM.
4. Spálit gumu
K tomu asi není co dodat. České HighWay obutí od Mitasu nejen že nekvílí, ale ani úplně extra nekouří, a tak budete burnoutit trochu déle, než byste kvůli své pneušce chtěli. Čičinky v okolí ale rozhodně zaujmete :-)


Diskuze k článku

Robek 13. 5. 2009
moc pekne si to davas... na predni jsem jeste nezkousel..ale ani nebudu (asi)..jinak co to videjko jak jsi rikal na webu?

Hawk 13. 5. 2009
čaues :-)... nech Blatku si trochu sednout, na těch brzdách je to hodně znát. Po pár stovkách kilometrech až na ni začneš blbnout, tak to půjde líp a líp :-))...akorát teda u endurka možná bude problém, na motardu to jde docela pěkně. Jinak videjko je ve střižně, asi to bude ještě nějakou chvíli trvat. ;-)

Robek 14. 5. 2009
jj ale urco dej vedet... brzda mi piska do ted a to mam uz 700km ale ucinek krasnej... jeste jsem trosku natahoval retez... krom toho ze mi pri mensim poletu, kdyz mam plnou nadrz vyleti z vicka na nadrzi trosku benzinu tak je ot luxus..ale to vicko vymeni na 1. kontrole...a co jinak? taky jsem si vsiml ze pri zajizdeni trosku vic papa.. :-( krom jednoho borce na x-motu 125 mi ji kazdej chvali...jsem s ni nejvic spokojen... a ten narust vykonu kolem 6800 je jeste viic :-)

Robek 18. 5. 2009
tak uz mam po garancni prohlidce.. bavil jsem se s Pavlme o tobe :-) prej v poho borec :-) jinak uz mam BLatku v luxus stavu.. vymenili mi cece celou nadrz :-D uz jsem i zaskakal .. ejste zatim malo ale slo to.. po zadnim to teprve vychytavam... jak jsi to smelil tty? ja to trenuju teda do kopce.. ale motor chce poradne nejdriv vytocit pres spojku :-) a v jake fazi je videjko?

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...