Vytečení přední vidlice při dopravě

vydáno 24. 2. 2013, text Ladislav Záruba, foto ČMN

Mám relativně nově krosku, a začala mi téct přední vidlice. Divné mi je, že začala téct při přepravě na trénink, když jsem ji převážel na vozejku... Znáte tuto situaci?

Je hodně jednoduché udělat chybu i při „pouhé“ přepravě na vozíku. Nejhorší, co člověk může udělat, je prostě najet s kroskou na vozík, a tak jak je, ji za řídítka nebo spodní brýle přikurtovat. Po celou dobu dopravy je pak přední vidlice stlačená, klidně půl hodiny nebo třeba hodinu, a na to nejsou gufera vidlic stavěná. Gufera dokáží udržet obrovské tlaky oleje při dopadech na skocích, ale tyhle rázy jsou pouze krátkodobé. Dlouhodobé zatížení guferům opravdu neprospívá.


Při přepravě na vozíku při vyšších rychlostech navíc vzniká na zadní straně vidlice aerodynamický podtlak, který pomáhá olej z vidlice vysávat.


Co proti tomu dělat?

Před připoutáním motorky je nutné zabránit stlačení vidlice – mezi kolo a vidlici se prostě vloží vzpěra.Vyrábějí se profesionální, perfektně vydesignované vzpěry z kvalitních plastů – (které se pak ovšem s oblibou ztrácejí). Bohatě ale postačí i kus obyčejného dřevěného špalíku přiříznutý na míru, který se před upoutáním motorky vloží mezi přední blatník a kolo.


Navíc, pokud je při přepravě vidlice stlačená, je nutné „ufouknout“ vzduch z vidlic povolením odvzdušňovacích šroubků nahoře na vidlici.


Toto jsou zcela základní opatření, která jsou nezbytná, aby se zabránilo zničení gufer. Pokud se gufera tak jako tak blíží konci své životnosti, budou stále více náchylná na vytečení kvůli podtlaku za jízdy. Tomu se dá levně zabránit omotáním vidlice obyčejným hadrem nebo poněkud nákladnějším způsobem – pořízením dodávky.



Diskuze k článku

Mikee 1. 3. 2013
Teda nevím, ale já mám přední blatník platovej a bez jakejkoliv kovocej vzpěr, takže přesně vím, jak by to dopadlo, kdybych tam dal vzpěru... Podle mě je to hovadina.

Láďa 5. 3. 2013
Já teda taky nevím - takhle přepravujeme týden co týden už asi čtvrtý typ motorky, a naprostá pohoda. Všechny mají plastový blatníky a k žádnému poškození nikdy nedošlo. Ono taky kdyby to byla, jak říkáš "hovadina", tak tím vlastně říkáš, že jsi chytřejší než firmy Moose Racing, Acerbis, UFO, Polisport, MSR a další, které by tak vyráběly něco, co si ani nezkusili a že přesně nevědí, "jak by to dopadlo, kdyby tam dali vzpěru". Nechci mentorovat, ale možná by neškodilo ve svých soudech trochu ubrat, nebo se aspoň předtím zamyslit, protože takhle vlastně lidem říkáš, že Mikee v tom nemá úplně jasno: všiml sis, jak jsou ty "Fork savery" nahoře zakončený? Je tam takové vybrání, a to se opírá o hlavy 4 šroubů, které zespoda drží blatník. Ale i podle zkušeností těch, kteří tam dali i jen obyčejný špalík, je v těch místech přední blatník tak tuhý, že to nic nedělá. Takže neboj, fakt to funguje.

Další iČMN články

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
3. dubna v 16:12
Motorbike 4/2024
Právě v prodeji! Více na  www.motolife.cz/.../motorbike-4-2024-motorbike-460b
Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...