SMS Racing po Phillip Islandu

vydáno 10. 3. 2011, text mc, foto Marek Paulíček

U redakčního diktafonu je pan Jan Saska, manažer SMS Racing Teamu, který s Ondrou Ježkem vybojoval v Austrálii 4 body.

Můžeš krátce zhodnotit pocity po úvodním závodě v Austrálii?

Byl to perfektní, úžasnej výsledek. Samozřejmě můžeme být se závodem nadmíru spokojení. Výkon byl poplatný tomu, že Ondra jel na Phillip Islandu poprvé, ale i celý tým se učí. Zkušenosti s mistrovstvím světa supersportů má pouze jeden náš člen, elektronik Michal Konýček, jinak jsme všichni v této třídě nováčci, takže se učíme za pochodu. V závodě jsme si konečně také vybrali trochu toho sportovního štěstíčka, které nám chybělo například v přípravě, kdy nás provázela smůla. Nyní je všechno zapomenuto. Spokojenost byla určitě na straně týmu a snad i na straně jezdce. Těšíme se na další závody.


Tým SMS Racing vznikl teprve v loňské zimě a ve své historii má pouze jednu sezonu v poháru FIM Superstock 1000. S čím půjdete do dalších závodů?

Víme, kde se můžeme zlepšovat. Úžasná výhoda v porovnání se stockama je použití supersportové elektroniky. Datarecording nám dává spoustu údajů, které jsme k dispozici neměli. Nyní se daleko lehčeji identifikují rezervy, které samozřejmě jsou. Takže toto je věc, která nás posouvá kupředu. Nyní budou následovat okruhy, které Ondra už zná, tedy kromě Aragonu a přestavěného Silverstone. Budeme tedy chtít potvrdit, že tento výsledek nebyl náhodný. Chtěli bychom se v těchto výsledkových patrech umísťovat trvale, tedy trvale bodovat, a jak jsem říkal již před začátkem sezony, pokud by se povedl nějaký „úlet“ na vyšší patra žebříčku, samozřejmě budeme jenom rádi.


Datarecording je v této třídě pro vás největším přínosem?

Ano, je to práce s elektronikou. Datarecording nám hodně pomáhá, jak týmu, tak i jezdci. Vidíme, kde jsou jak jezdecké chyby, tak i nedostatky motocyklu. Hodně se s tím dá pracovat. Ve stockách to byla všechno víceméně intuice a pocity jezdce, podle kterých se motorka nastavovala. V supersportech jsou exaktní data, podle kterých se motorka dá připravit a i jezdec hned vidí, kde jsou jeho nedostatky, kde se může zlepšit a jak jede v porovnání s ostatními. Takže já si myslím, že datarecording je náš velký pomocník. Ondra byl vždy jezdec přemejšlivej a domnívám se, že speciálně pro něj bude mít toto velký přínos. S Michalem tráví po každém tréninku spoustu času, probírají kde a jak ještě co zlepšit, kde přidat, kde začal dříve brzdit. Jsou to věci, které se dají pomalu odstraňovat, a speciálně na Phillip Islandu to bylo znát. Nikdy tam nebyl a neustále se zlepšoval.


Motorka a všechen ostatní materiál se z Austrálie vrátí až ve čtvrtek pozdě odpoledne, co bude tedy následovat v dalších dnech?

Tak předně bych chtěl říci, že už od příštího pondělí za týden bude zase materiál na cestě k závodu, tentokrát do Británie, na všechno je tedy velmi málo času. Musíme do odjezdu udělat několik kosmetických úprav, jako například dodělat nové kapoty. Měli jsme špatné modely a ty správné, homologované, jsme měli pouze v jedné sadě. Tohle musíme tedy vyřešit, aby v Doningtonu byly již potřebné díly k dispozici. Také musíme dodělat práci na rekonstrukci týmového kamiónu, kde je potřeba dokončit vylepšení obytné části a vše pak vyzkoušet na funkčnost. Samozřejmě budeme pracovat také na zvýšení výkonu motoru. Dá se totiž obecně říci a v Austrálii to bylo hodně znát, že jak Yamahy, tak i Kawasaki, jedou o trochu víc než Hondy. To potvrdil i Ten Kate, který má jistě špičkovou techniku, a i jeho stroje na Yamahy a Kawy nestačily. Nakonec i v závodě to bylo vidět, když do cílové rovinky najížděla první Parkalgar Honda a v cíli Lowese udělal jak Scassa na Yamaze, tak i Parkes na Kawasaki. Takže Hondy na top speed trochu ztrácejí, ale zase to umí vyrovnat někde jinde a tratě, které nyní přijdou, budou trochu míň náročné na motor, takže tam si myslím, že se tento handicap smaže. Přesto nějaké věci, co se týče zvýšení výkonu motoru, chceme ještě před Doningtonem udělat. Jeden motor máme ještě u našeho motoráře Jansberga v Dánsku, tak pro něj musíme dojet. Takže budeme mít tři plně použitelné motory, i když vlastně je možné použít pouze dva.


Ano, od letošního roku platí pravidlo o použití pouze jednoho motocyklu a jednoho náhradního motoru. Věnoval se tomuto někdo z technických komisařů?

Tak jeden motor je možné mít v motorce a jeden mít náhradní. Je to novinka letošních technických řádů a hodně nás na to upozorňovali. Od rána do večera se to tam neustále opakovalo. Komisaři chodili a motory plombovali, aby nedošlo k nějakým pokusům o nepovolené výměny.


Práce je tedy na těch 10 dní volna hodně, stihnete všechno dle plánu?

Myslím si, že do Doningtonu budeme připravení. Jenom se budeme modlit, aby nám ta upršená Anglie trochu přála počasím, i když Ondrovi asi mokro moc nevadí a říkal, že na vodě jezdí docela rád. Tak uvidíme.


Ondra má na Donington zrovna velmi špatné vzpomínky, jeho premiéra na tom okruhu skončila dvojnásobnou zlomeninou nohy...

Já vím. Je to již tři roky a samozřejmě i na toto téma jsme se bavili. On nám potvrdil, že před Doningtonem absolutně žádné zábrany nemá. Jsou to závody a tohle jsou věci, které se stanou, které k tomu patří. Já si myslím, že tohle mu na překážku určitě nebude. Supersporty jsou pro něj a pro celý tým novou výzvou. Je to jiná motorka, jiný šampionát, jiní soupeři. Řekl bych, že Ondra si tu motorku docela užívá, že se mu na ní dost líbí a.... prostě jedeme!


Dobře. Poslední otázka. Co domácí závod v Brně?

Tak techniku připravíme jako na každý závod. Ale počítáme samozřejmě udělat něco víc pro partnery a fanoušky. Připravíme velké hospitality, kde bude zázemí pro partnery a fanoušky, kteří se zde budou moci občerstvit a popovídat si s námi o závodech.


Tak děkuji za rozhovor a hodně štěstí do nadcházejících závodů.




Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...