Nahradí Moto3 MS stopětadvacítek?
vydáno 2. 6. 2010, text Jiří Nykodým, foto RZ
Možná už v roce 2012... Nad poslední dvoudobou kubaturou se začínají stahovat mračna, jedná se o jejím nahrazení čtyřdobými dvěstěpadesátkami, a to již od roku 2012.
Nejdříve byly dvoudobé motocykly zrušeny v královské kubatuře a nahrazeny čtyřdobými litry a posléze osmistovkami, letos se jede poprvé bez dvoudobých dvěstěpadesátek, které nahradily osmistovky a jak se zdá, pomalu ale jistě se blíží konec poslední dvoudobé kubatury, tedy stopětadvacítek. Podle aktuálních informací by měla být technická revoluce v mistrovství světa silničních motocyklů dokonána již v roce 2012, kdy by dvoudobé stopětadvacítky nahradila nová kubatura Moto3.
Jak by měla nová třída Moto3 vypadat? Už nyní je téměř jasné, že se bude jednat opět o prototypy, tedy rám vlastní výroby a v něm čtyřdobý jednoválec o objemu 250 cm3. To, zda budou motory jednotné jako v Moto2, nebo bude povolena konkurence, zatím není jasné. Nicméně továrna Honda (dodavatel jednotných motorů do Moto2) již zahájila vývoj tohoto jednoválce a projevila velký zájem o dodávání motorů i do nejnižší kubatury.
Podle dostupných informací má již Honda motor vyroben a namontován do rámu současných Aprilií RS125 GP a s tímto motocyklem proběhly první testy. I přes brzkou fázi vývoje byl tento motocykl o 1,5 sekundy rychlejší než současné Aprilie v MS.
Dobře informovaný zdroj k této informaci dodává: „Máme zde několik týmů ze stopětadvacítek, které chtějí do silnější kubatury Moto2. Zároveň máme v Moto2 několik týmů, které bojují se svým rozpočtem, aby se v Moto2 udržely. Třída Moto3 nám pomůže udělat zdravý přechod mezi oběma třídami.“
Podobné motocykly už závodí v japonském šampionátu, kde se prezentuje například i Moriwaki s vlastním rámem a upraveným motorem z Hondy CRF250.