Petr Štola a David M. Bodlák
vydáno 27. 5. 2010
---------------------
foto: David M. Bodlák
48. ročník 300 zatáček Gustava Havla, Hořice, 22. - 23. 5. reportáž
Každý správný motorkář z českých luhů a hájů to slovo zná. Když vyslovíte jméno východočeského městečka Hořice, první, co vám prolétne myslí, je 5150 metrů dlouhý okruh, jenž je lemován domy, ploty, příkopy a stromy.

Český kult přírodního závodění

Thumbnail image for /Handlers/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2010_21.jpg
Tradiční hořickou podívanou nastartovaly po slavnostním zahájení závody klasiků do 175 cm3 a do 250 cm3, silnější kategorie 350 cm3 a 500 cm3 byla pak hned třetím závodem v pořadí. Jestli čekáte, že tito jezdci jen tak jezdí dokola a mávají divákům, tak se opravdu mýlíte. Pánové s bříšky si to dávají o každý kousek okruhu, o každou zatáčku. Zapomínají na svůj věk a tyhle své kilometry si užívají. Nejslabší třídu ovládl Eda Klimek, jedna z legend české silnice. Čtvrtlitry vyhrál Pavel Navrátil, naši nejúspěšnější světovou třídu, tedy „třipade“, ovládl pan profesor Martin Loicht. Z našich byl nejlepší opět Navrátil, který za Loichtem přijel se ztrátou osmi sekund. Nejsilnější třídu vyhrál Honza Volák před Pavlem Novákem.

Dvoutakty nabídly opravdové závodění
Divák si v Hořicích mohl užít také hned čtyři třídy dvoudobých kategorií. Jak 125 cm3, tak i 250 cm3 se jely v kategoriích GP, ale i sportproduction. „Espéčka“ 125 cm3 ovládl Petr Kolář, který porazil notně divácky podporovaného Radka Lamicha o 20 sekund. Ostré dvacky GP ovšem ukázaly, jak krásné je tohle závodění. Bitvu o vítězství strhl na svou stranu Patrik Kolář, zastupující domácí AMK Hořice, který se po roce opět radoval ze zlata. V souboji o 2. místo byl úspěšnější další domácí jezdec, Olda Podlipný, který o pouhých 0,136 sekundy odsunul na 3. místo Lukáše Rážka. Doma zůstalo i zlato ze silnějších čtvrtlitrů. „Dakšny“ vyhrál Jirka Šubrt, ostré GP pak Pavel Navrátil, který využil odpadnutí Henrika Voita z Německa.

Mona o body do mistráku
Jedinou kategorií, která jela o body do mistrovství ČR, byla třída Supermono (klasici jely o body do přeboru). I proto byla na startu prakticky celá domácí špička této třídy, kterou ovšem pokořil nestárnoucí Němec a několikanásobný mistr naší země v této třídě, Johannes Kehrer. Tomu mohl sekundovat pouze Libor Kamenický, jenže jezdec zastupující domácí automotoklub cíl neviděl. I proto Kehrer dojel s více než půlminutovým náskokem, který ho dělil od druhého Karla Kaliny, 3. místo bral Martin Kamenický.

Kamil Holán smutným hrdinou
Britská hvězda Michael Pearson vyhrál závod volné třídy do 600 cm3 o 38 sekund před Jirkou Brožem. Všechno mohlo být ale trochu jinak. Pearson sice šel do čela, ale Michal Dokoupil mu závod nechtěl dát zadarmo. Začal ho desetinku po desetince stahovat, tři kola před cílem mu ale stop vystavila banální závada v podobě ulomené řadicí páky. To bylo v době, kdy ve startovním poli již chyběl i Kamil Holán, další z našich výborných závodníků na přírodních okruzích. Ten se od startu, kdy celou skupinku vedl, postupně propadl na třetí pozici a v šestém kole po nečekaném highsideru na výjezdu z esíčka Na Cikánce skončil bohužel i s motorkou v ochranné síti U Nálevků. Pád se neobešel bez zranění. Jak nám Kamil potvrdil, má zlomené zápěstí a kotník, natržený hýžďový sval, otřes mozku a naražená žebra. V rámci možností se ale cítí ok a těší se zpět do sedla. Však ho také letos čeká, když se vše povede, start na Manx Grand Prix na ostrově Man.

Dražďák s novým rekordem
Litrovou volnou, která se jela po přerušení kvůli pádu hned v prvním kole na pouhých šest kol, si podmanil brněnský Jirka Dražďák. Toho ve znovu rozjetém závodě sice chvíli honil Brit Pearson, ale náš borec po několika kolech předvedl výborné představení, které navíc okořenil novým absolutním rekordem okruhu 2:18,254 a závod dojel s náskokem bezmála deseti sekund. Jezdec, jenž má na svém kontě starty ve světovém šampionátu superbiků i vytrvalců, tak vyhrál před Pearsonem a Michalem Fillou, jedním z mnoha nováčků, kteří se v letošních Hořicích zcela určitě neztratili.

Co ukázaly letošní „zatáčky“
?obrovský zájem médií, pořadatelům se akreditovalo 150 novinářů a fotografů, jen ta komerční televize trochu pokulhávala
?britští specialisté sice přijeli, ale až na Pearsona nebyli vidět
?česká špička „přírodňáků“ se rozšiřuje, zajímavé bylo pozorovat například dvakrát pátého Petra „Mrtvolu“ Zrzavého
?okruhoví specialisté si přijeli vyzkoušet přírodní trať a vůbec si nevedli špatně. Stockoví mistři republiky Tomáš Holubec a Michal Filla si shodně dojeli pro bronz, Tomáš v šestkách, Michal v litrech
?hezké pojetí úcty k vítězům – pro první tři motorky v cíli byl připravený koberec, tohle známe například z Moto GP nebo WSBK
?nezklamali diváci, opět jich přišlo mnoho tisíc, povzbuzovali, řvali, tleskali a jezdci jim děkovali po svém, mávali všemi končetinami, pálili gumy (i tohle je jiné než na okruhu, kde se za to dává pokuta! )
?stínem bylo snad až příliš moc pádů – nejvážnější byl ten Kamila Holána, kterého transportoval vrtulník, ale jehož následky snad nebudou tak vážné, jak se mnozí bezprostředně poté domnívali

300 ZATÁČEK GUSTAVA HAVLA 2010
HOŘICE V PODKRKONOŠÍ

Supermono: 1. Kehrer (D, MZ), 2. Kalina (Katayam), 3. M. Kamenický (Mali Jawa)
Klasik do 175 cm3: 1. Klimek (MZ-Vihur), 2. Bělič (Kovrovec), 3. Plevák (Jawa)
Klasik do 250 cm3: 1. Navrátil (Yamaha), 2. Bango (Yamaha), 3. Binar (ČZ)
Klasik do 350 cm3: 1. Loicht (A, Yamaha), 2. Navrátil (Yamaha), 3. Hatan (Yamaha)
Klasik do 500 cm3: 1. Volák (Honda), 2. Novák (Honda), 3. Lyle (IRL, Honda)
SP 125 cm3: 1. Kolář (Aprilia), 2. Lamich (Aprilia), 3. Sedlo (Cagiva)
SP 250 cm3: 1. Šubrt (Aprilia), 2. Jančík (Aprilia), 3. Kunz (Yamaha)
GP 125 cm3: 1. Kolář (Honda), 2. Podlipný (Honda), 3. Rážek (Honda)
GP 250 cm3: 1. Navrátil (Honda), 2. Ježek (Honda), 3. Hamilton (GB, Honda)
Volná do 600 cm3: 1. Pearson (GB, Kawasaki), 2. Brož (Yamaha), 3. Holubec ý (Yamaha)
Volná nad 600 cm3: 1. Dražďák (Yamaha), 2. Pearson (GB, Kawasaki), 3. Filla (BMW)


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...