Jak přežít na motorce v zimě

vydáno 20. 1. 2016, text David M. Bodlák

Každý motorkář není medvěd a někteří z nás prostě milují extrém. Nic ale není jen tak, na zimní jízdu i kempování musí být člověk připraven.

Známé rčení „Kdo je připraven, nejní zaskočen“ se na zimní motorkaření hodí víc než cokoliv jiného. Nemůžete si vyjet jen tak, alespoň ne, pokud jsou venku haldy sněhu a teplota daleko pod nulou. Pokud se navíc budete chtít ubytovat venku pod stanem, příprava bude o to náročnější. Každopádně nejextrémnější sraz roku, kde se tohle všechno odehrává, bavorský Elefantentreffen, je za dveřmi a i jedna návštěva bohatě postačí na to, abyste okoukli ty správné nápady.

Jednostopá jízda v zimě? Na tu se vám bude rozhodně hodit starý bike. Jen blázen by si ničil v soli zcela nové BMW K 1600 GTL, které má sice vyhřívané hefty i sedačky a k tomu fůru elektronických pomocníčků, se kterým se ale vyválíte hned poté, co vyjedete z garáže, nemluvě o tom, že bez asistence několika odhodlaných jedinců ho zpátky na kola ani nedostanete.

Takže stará oprejskaná mašina, úplně nejlépe endurko na špuntech, do kterých můžete vyřezat ještě navíc lamely pro lepší záběr, zdravý akumulátor, na ruce sloní uši nebo jejich samodomo náhrady (vyřezané kanystry, secvaknuté koberce či gumové rohožky, apod.) a na vhodných místech revmaplechy z čehokoliv, co neprofoukne (plast, plech, dřevo, karton...).

U větších strojů se hodí nějaký ten inženýring v podobě funkčního stabilizačního systému, pracujícího nejlépe v několika polohách (přídavná kolečka či lyže) nebo mít minimálně po ruce provizorní sněhové řetězy – docela obstojně funguje i obyčejné lano vhodně namotané přes kolo. Na gumy s hroty zapomeňte, ty nejsou v celé Evopě pro použití na silnici povoleny, nejblíže snad ve Skandinávii.

Na sebe něco teplého a zároveň prodyšného, ovšem pokud se chystáte třeba na ty Elefanty, tak něco, čeho vám nebude až tak líto. I po několika málo hodinách strávených v kempu totiž budete jak uzenáč a ten smrad z hader už nikdy nedostanete. Na svoji novou integrálku za patnáct litrů raději zapomeňte, nějaká starší, vymačkanější helma, do které narvete pořádnou kuklu s Windstopperem, bude mnohem užitečnější a její pozvolná likvidace vás nebude až tolik mrzet.

Taky je důležitá výbava na kempování. Bez slámy a dřeva se neobejdete, ale to jediné s sebou tahat nemusíte, stačí jen pár éček na útratu, ovšem stolička, pořádná karimáma, kvalitní spacák a přístřešek nad hlavou (někdo si potrpí i na poličky nebo kamínka), to všechno se bude hodit stejně jako národní vlajka, aby bylo jasno, odkud jste dojeli.

Důležitá je sekyra i výbava do polní kuchyně plus něco k snědku a samozřejmě chlast. Bez toho si mrazivý den i noc jen tak neužijete. Ale jak se říká – všeho s mírou! Hlavně nezapomeňte na dobré pojištění a najděte si někoho podobně zapáleného, protože čím víc lidí, tím větší sranda!



Diskuze k článku

Pítrs 20. 1. 2016
fotky mluví za vše

Lenka 2. 12. 2020
Za mě je nejdůležitější tu motorku umět perfektně ovládat. Nejlepší je samozřejmě praxe, ale taky i mít nějaké znalosti v hlavě. Na to doporučuji si přečíst článek https://www.dopravniznaceni.com/je-jezdeni-na-skutru-ci-motorce-v-zime-bezpecne, kde je všechno důležité a podstatné pro bezpečnou jízdu

Další iČMN články

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...