Marocká dobrodružství Dr. Faziera
vydáno 30. 10. 2008, text -rk-
Cestování v Maroku nabízí jedinečné zážitky. Zkušený cestovatel Dr. Gregory Fazier objevoval tuto nádhernou zemi v sedle motocyklu Kawasaki KLR 650.
Písek! Hnal jsem se za písky Sahary, abych otestoval sebe i motorku Kawasaki KLR 650 v poušti.
Kawasaki byla připravena na cestu kolem světa. Součástí této přípravy byla i úprava pro jízdu v poušti. V plánu mé cesty byla severní polokoule, což mělo prakticky za následek vynechání pouští v jižní Americe a v Austrálii, o to víc jsem se těšil do pouště Gobi a na Saharu.
Jednoměsíční víza do Ruska způsobila, že jsem měl jenom málo času překročit osm časových zon této země a ještě udělat zajížďku do pouště Gobi. Proto jsem se rozhodl, že o to více se budu věnovat Sahaře a zdržím se v Maroku poněkud déle.
Maroko bylo nejen testovacím terénem pro mé KLR, ale také zkouškou mé výdrže. Již jsem v této zemi byl, ale bylo to před 20 lety a dávno jsem zapomenul, jak moc byli místní obyvatelé přátelští nebo nepřátelští k Američanovi, který bude projíždět jejich krajem na solo motocyklu.
Abych se dostal do Maroka, musel jsem opustit bezpečný a poměrně slušně značený systém evropských silnic. Rozhodl jsem se plavit přes noc trajektem do Maroka. Podařilo se mi sehnat celkem slušně lístek za méně než sto dolarů, příjezd do Ceuty a vylodění bylo také bezproblémové. I když je již na africkém kontinentu, Ceuta je ve správě Španělska, a tak zde nebyly žádné zdržení při překračování hranic.
Ale již po několika kilometrech jízdy narazíte na marockou hranici, a stejně jako v mnoha jiných zemích třetího světa, i tady jsou fronty a kolem nich se najde mnoho dobrovolníků, kteří vám rádi pomohou s povoleními, pojištěním a vstupními razítky za nějaký ten menší bakšiš.
Tito pánové v galábiích mi připomenuli překračování hranic na opačném konci světa ve střední Americe. Chlapíci tam byli stejně tak agresivní a peněz chtiví jako tito, i když bylo třeba sedm hodin ráno.
Poté, co jsem vstoupil do Maroka, zamířil jsem na jihovýchod vstříc pískům Sahary. Silnice byla klasická asfaltová celé další tři dny, kdy jsem se přesouval dolů na jih. Největším nebezpečím, které vás tady potká, není ani divá zvěř, ani nebezpečné přírodní živly, ale jsou to právě řidiči aut. Vypadalo to, jako že je tady jen velmi málo pravidel, kterými se tito králové silnic řídí.
Jeden příklad za všechny – všichni se tu snaží vyhýbat dírám v silnici, jízda v protisměru nebo divoké manévry nejsou výjimkou. Jeden takový řidič si mne všiml na poslední chvíli a snažil se zařadit zpět do svého pruhu tak prudce, že se mu vůz následně převrátil a udělal tři kotrmelce. Minul mne jenom o vlásek. Když jsem pak s řidičem probíral, zda se mu nic nestalo, nedokázal jsem rozklíčovat, zda je mu víc líto rozbitého auta, nebo se víc stydí za své nedostatečné řidičské schopnosti.
Maroko se rozkládá na území, které se dá srovnat například s Kalifornií. Jeho obrovskou výhodou je rozmanitost terénu, který vám nabídne klasické silnice i offroadové speciály vysoko v horách. Hotely a restaurace jsou většinou dobře značeny a v každém městě či městečku je jich dost a dost. I když dále od měst může začít být problém s benzínem.
Jazyková bariéra tady není téměř žádná. Obyvatelé Maroka často mluví anglicky, a když ne, tak je možno se domluvit francouzsky nebo německy. Jídelní lístek v restauracích se čas od času objevil i v anglickém jazyce.
Jeden z největších úkolů, kterým tady budete muset čelit, je najít po celodenním ježdění místo, kde by vám prodali pivo. Maroko je z devedesáti osmi procent muslimská země, a proto alkohol je tady postaven mimo zákon.
Bylo to jen velmi zřídkakdy, že jste mohli zahlédnout nápis propagující určitou značku alkoholu. Ale v Maroku se také vše podřizuje turistům, a tak jste vždy mohli najít někoho ochotného, kdo vám pivo prodal, i když bylo většinou hodně teplé.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...