Dr. Gregory Fazier objevuje Maroko
vydáno 31. 10. 2008
Pokračování příběhů světoznámého cestovatele.
Jeden z největších úkolů, kterým tady budete muset čelit, je najít po celodenním ježdění místo, kde by vám prodali pivo. Maroko je z devedesáti osmi procent muslimská země, a proto alkohol je tady postaven mimo zákon. Bylo to jen velmi zřídkakdy, že jste mohli zahlédnout nápis propagující určitou značku alkoholu. Ale v Maroku se také vše podřizuje turistům, a tak jste vždy mohli najít někoho ochotného, kdo vám pivo prodal, i když bylo většinou hodně teplé.
Několikrát se mi také stalo, že když jsem se ubytovával v hotelu, majitel se mne zeptal,jestli si budu přát pivo nebo víno. Když jsem odsouhlasil pivo, za patnáct až třicet minut mi bylo servírováno pivo světoznámé značky v lahvi, ale bohužel nechlazené. Později jsem zjistil, že poslali kluka z hotelu, ten doběhl do tajného obchodu, tak nakoupil pivo, a za chvíli mi ho už nesl na stůl.
Platil jsem za tento servis třikrát více, než bych zaplatil sám za pivo v tom obchodě. Některé hotely tuto službu nenabízely vůbec. Vcelku mi to nevadilo, ale dokážu si představit některé mé kolegy motorkáře jak by prskali, kdyby nemohli mít svoje vychlazené pivo k večerní siestě.
Po týdnu se mi podařilo dostat se do oblasti Sahary, k jejím písečným dunám. Chtěl jsem si užít nekonečnosti pouště v co největší míře, a tak jsem kempoval v písku každý večer. Kromě občasného sesouvání písku a lehkého větru, který hýbal plachtou mého stanu, jsem neslyšel žádné zvuky. Bylo to určitě to nejtišší místo na světě, kde jsem kdy spal.
Moje motorka Kawasaki KLR 650 neměla ráda sypký písek.Bylo jedno, jak rychle jsem se snažil jet, nikdy se mi nedařilo dostat přední kolo na povrch, vždy před sebou jako pluh tlačil písek. A to dokonce i poté, co jsem ji opravdu odlehčil a nechal svá zavazadla v hotelu. Většinu času jsem trávil vyhrabáváním motocyklu, což v kombinaci s neskutečným vedrem mi dávalo opravdu hodně zabrat.
Potkal jsem několik německých endur, pánové byli překvapeni o co že se to pokouším s mojí přeloženou motorkou v písku. Všichni měli lehoučké motocykly uzpůsobené pro tento typ jízdy. Zavazadla se vezla na doprovodném nákladním vozidle, takže měli o komfort postaráno. Co bylo ovšem zajimavé, byla skutečnost, že ani po pěti dnech zapadávání, jízdy na první rychlostní stupeň a při obrovských teplotách nikdy nedošlo k přehřátí motorky, a to zejména díky jejímu dobrému chlazení.
Po ukončení pobytu v poušti jsem navštívil turistická místa jako je Fez, Casablanca a další. Marrakeš mělo velmi rušný trh uprostřed města, a tak když jsem se ubytoval, odešel jsem se věnovat ruchu města. Hotel, ve kterém jsem bydlel, byl docela hezký, ale majitel bohužel nebyl poctivý. A tak když jsem se s ním loučil po noci, kdy se mi několikrát snažil se mi vloupat do zavazadel u motorky, ani se mi nedokázal podívat do očí.
Maroko se dá absolvovat jako snadný turistický cíl, pokud se vyhnete písečným terénům. Nepotřebujete mít offroadový motocykl i když jsem tam v průběhu své cesty neviděl velké Harleje nebo Eltéčka.
Pokud srovnáte náklady na cestování v Evropě a v Maroku, jedná se 50% úsporu prostředků na africkém kontinentu.
Nikdy jsem se v Maroku necítil ohrožen, kromě jedné noci, kdy jsem dostal nabídku spát v jednom z berberských stanů s původními obyvateli. A protože oni nemluvili ani anglicky a já neuměl berbersky, moc jsme si nepopovídali. I tak mne pořád sledovali a bavili se tím, že pozorovali, co jím, jak to jím a vůbec co dělám. Po třech hodinách jsem to vzdal a oznámil jim, že odjíždím. Byli trošku rozladěni, ale spravil jsem to několika samolepkami a darováním trička Kawasaki.
Maroko je krásná země plná nádherných scenérií, bezpečná a přátelská vůči turistům i cestovatelům.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou�� opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...