Ukuta z železa a marinována v motorovém oleji

vydáno 11. 11. 2007, text Radek

Povídání: Petr Rakouský 51. let, předseda BMW Clubu Praha Aneb povídání o historii, tradici i současnosti BMW Clubu Praha k příležitosti 40. výročního srazu klubu s jejím předsedou Petrem Rakouským 1. Petře, v červnu jste oslavili 45 l...

Povídání:

Petr Rakouský
51. let, předseda BMW Clubu Praha


Aneb povídání o historii, tradici i současnosti BMW Clubu Praha k příležitosti 40. výročního srazu klubu s jejím předsedou Petrem Rakouským


1. Petře, v červnu jste oslavili 45 let trvání klubu svým výročním srazem. Jaký byl?

40. sraz byl náročný a nádherný zároveň. Připravit program pro BMW majitele a důstojně oslavit výročí klubu si žádalo hodně sil a energie. Vše začalo již na jaře výběrem místa pro sraz – sešli jsme se v prostředí zámeckém v jihočeské Štěkni, sraz byl koncipován jako oslava klubových narozenin a v tomto duchu se neslo i jeho pojetí – velká vítací oslava do sobotního rána, manifestační jízda jihočeskými scenériemi, pohodový tajný závod a velkolepá show na závěr v podobě koncertu rockové skupiny a BMW ohňostroje, který byl profesionálně zpracován na hudební doprovod a byl zakončen obrovským aplausem bavoráčníků i místních lidí. To byly klubové oslavy a narozeninová párty BMW Clubu Praha.


2. Mezi členy vašeho klubu se jistě najdou pamětníci, kteří klub zakládali. Proč vlastně klub vznikl a jaké byly jeho začátky?

Klub si dal za cíl sdružovat majitele a příznivce v té době ne zcela jednoduše akceptovaných značek jako byly BMW, Norton a Zundap. BMW Club Praha byl založen několika motocyklovými nadšenci soustředěnými kolem J. Nerudy, Z. Vlčka a J. Zajíce v roce 1962. Členové klubu tehdy vlastnili převážně tyto typy: BMW R 12, R 51, R 61, R 66, R 71, R 75 a sovětskou licenci typu R 71 – M 72. Dále pak Zündapp 500, 600, 750 a 800. Většinou to byly motocykly, které prošly druhou světovou válkou a zájemcům byly prodány Fondem národní obnovy.


3. Jak se dařilo udržovat klubový život v dobách totality?

Myslím, že jsme sice neměli možnosti dnešních mladých lidí či nových majitelů strojů BMW, ale mám pocit, že o to více bylo nadšení a společných zážitků. Nové nebo použité motocykly BMW se do republiky dařilo propašovat pouze rozebrané a jen několik málo kusů, a tak jsme spíše oprašovali a vylepšovali své původní stroje z let čtyřicátých a padesátých minulého století.


4. Traduje se, že dříve jsi podle motocyklu BMW zároveň poznal i majitele. Bylo tomu tak a kdy se tento sympatický trend začal měnit?

Ano, opravdu tomu tak bylo. BMW motocyklů bylo v naší zemi tak málo, že pokud jste měli to štěstí a nějakého bavoráka v provozu potkali, věděli jste, že Petr jezdí na tomto typu a Hanuš zase na jiném. S příchodem porevolučních dovozů a prodejů markantně narostl počet majitelů BMW. V současnosti BMW Club Praha, Motoklub BMW ČR a Boxer Morava sdružují stovky bavoráčníků po celé České republice.


5. Jaké akce pořádáte v průběhu roku?
Našimi pravidelnými akcemi jsou klubová setkání každý poslední čtvrtek v měsíci v restauraci na Ladronce, Praha 5, první jarní sobotu máme obvykle deštivou vyjížďku, následuje letní a podzimní klubový sraz, účastníme se mezinárodního BMW srazu v Garmisch Partenkirchenu počátkem července. Příští rok máme v plánu pořádání BMW CUPu – tajného závodu organizovaného pro příznivce všech evropských značek, a tak bychom mohli pokračovat dále a dále.
6. V čem je váš klub specifický?
Náš klub je zaměřen ryze nekomerčně a jeho členové mají vždy jen jediný cíl – dobře se bavit, dozvědět se novinky z BMW motocyklového světa, poradit se s ostatními členy o zvláštnostech jejich stroje, a zajezdit si společně, jak nejlépe to jde. Takže v podstatě taková normální motorkářská parta s logem modrobílé vrtule ve znaku.

7. V roce 2004 jsme vstoupili do EU a z vaší členské základny se oddělil nový Motoklub BMW Česká republika, který má také sídlo v Praze. V čem se vaše kluby odlišují?

Raději jsme zvolili cestu tradičního rodinného klubu před výraznějším masovým klubem s širokou členskou základnou. Důvodem bylo naše pojetí klubového života, motorkářských akcí a svým způsobem i dlouholeté vazby mezi jednotlivými členy klubu.
8. Je možné se stát členem vašeho klubu nebo nové členy již nepřijímáte?

Ač se nezávislému pozorovateli může zdát, že jsme uzavřená skupina formovaná po léta stejnými lidmi a rodinnými seskupeními, není to tak jednoznačné. Zejména v posledních létech sílí tendence k otevřenosti vůči nově příchozím bavoráčníkům a to hlavně z řad těch, kteří jsou obdivovateli technické vyzrálosti BMW strojů, a kteří stejně jako my, jsou tak trošku patrioti této značky.


9. Jak vidíš další působeni a aktivity klubu?
V budoucnu bychom rádi rozšířili naše klubové zájmy v oblasti výstavnictví a prezentovali své stroje na některé z mezinárodních výstav historických motocyklů. Společně s naším klubovým servisem a firmou LZ Side zvažujeme možnost uspořádání speciálního dálkového závodu sajdkár, který by vyzkoušel schopnosti majitelů těchto strojů.


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...