EICMA 2013: SKÚTRY

vydáno 6. 11. 2013, text Honzis, foto výrobci

Milánský veletrh, to nejsou jen nejrychlejší, nejsilnější nebo nejpohodlnější motocykly. Své pevné místo zde mají i čistě skútrové značky.

Vespa

Zřejmě nejzářivější variátorovou hvězdou celého veletrhu je nová Vespa Primavera, která nahradí řadu LX. Italové vracejí zpátky slavné jméno, první Primavera přišla již v roce 1968 a byla jakýmsi čerstvým větrem nové doby, však si ji také oblíbili mladí v Evropě i Americe. Novinka přebírá tu mladickou svěžest, a přidává technologickou vyspělost, inovativní přístupy, agilitu, dynamiku a odfajfkován má i pozitivní vztah k životnímu prostředí. Prostě skútr nové éry.

Vzhledově Primavera přebírá některé prvky, které přinesla letošní Vespa 946 (ta hliníková kráska za šílenou cenu), a o jejím sexy designu asi není třeba diskutovat. Technicky je to pořád klasická Vespice, plechový samonosný rám je však tužší než kdy předtím a díky přesunutí baterky pod nohy řidiče nabízí více místa pod elegantním dvousedlem. Nové je také zavěšení předního 11“ kolečka, pořád jednostranné, ovšem komfortnější. A když jsme u pohodlí, nesmíme zapomenout na menší vibrace od motoru díky pružnému uložení.

Primavera se bude nabízet ve čtyřech různých motorizacích. Padesátky jsou v nabídce hned dvě, dvoudobá i čtyřdobá, přičemž ten maličký čtyřtakt vypadá hrozně zajímavě, má čtyři ventily (jen si to představte v té malé paličce) a výkon 4,35 koně! Větší objemy 125 a 150 jsou samozřejmě již staré známé (tedy spíše mladé známé, tohle je velmi moderní motor) tříventily s výkony 11, resp. 12,5 koně, které vynikají servisní nenáročností (po 10 000 km) a absurdně nízkou spotřebou, výrobce uvádí 1,56 litru na sto kilometrů!



Peugeot

Také další velký evropský výrobce vsadil na retro. Francouzský Peugeot představil model Django (nepůsobí na vás to jméno nějak indicky?), který má být pro změnu následovníkem Peugeotu S55 z padesátých let, jenž podle výrobce byl ztělesněním svobody a francouzské elegance.

Typickým prvkem Djanga jsou tři průduchy na bocích a vlnovitě řešená záď jako u limuzín tehdejší doby. Tenhle skútr je především o stylu, a protože každému se líbí něco jiného, jsou v nabídce hned čtyři různé verze, a to Allure, Sport, Evasion a Heritage, které se liší estetickými drobnostmi. Technika je však čistě soudobá, jako pohon zadního 12“ kola slouží buď dvoudobý dvoutakt, nebo čtyřtakty 125 a 150 cm3, přičemž velké motorizace jsou vybaveny propojeným brzdovým systémem.



Sym

Zvolna se přesuneme na východ, na Tchaj-wan. Jako první se podíváme na Sym, který vedle třetí generace malého skútru Fiddle představil novou vlajkovou loď, maxiskútr Maxsym 600i ABS. Vychází samozřejmě ze čtyřstovky, která je na trhu již dva roky, a bude se nabízet ve dvou verzích, klasické a sportovnější, jež nabídne červené prošívání sedla a stejně barevné proužky na ráfcích.

Vpřed žene 234 kg těžký skútr zbrusu nový jednovačkový čtyřventilový jednoválec o objemu 565 cm3, který dává 42 koní a přes 43 newtonmetrů a je krmen jak jinak než vstřikováním, jež sráží spotřebu ke čtyřem litrům na sto. Tedy samozřejmě pokud nepojedete celou dobu na plný plyn, ale zase vám bude cesta ubíhat, Maxsym upaluje až stošedesátkou. Abyste i z této rychlosti bezpečně zastavili, k tomu slouží trojice brzdových kotoučů o průměru 275 mm, vpředu vybavených dokonce čtyřpístkovými radiálními třmeny.



Kymco

Také další známá tchajwanská značka, Kymco, se v Miláně vytasila s několika novými modely. Letošní překvapení K-XCT 300i a také Xciting 400i dostanou ke svým názvům ještě přídomek ABS, ovšem tou nejzásadnější novinkou je další generace mega oblíbeného městského skútru Agility.

Agility R16 Plus, jak se tento model jmenuje, přichází ve dvou motorizacích, když tradiční desetikoňovou stopětadvacítku doplní dvoustovka s výkonem o 1,2 koně vyšším. Další zásadní změnou je zmenšení zadního kola ze 16 na 14 palců, což uvolnilo více místa pro nádrž (sedm místo šesti litrů) a hlavně podsedlový prostor, kam se konečně něco vejde. Nové je sedlo, upravoval se rám i odpružení, přibyly LED diody…



Keeway

Čínská značka, patřící pod koncern Qianjiang stejně jako Benelli, v Miláně nepředstavila jen skútr, nýbrž také malý motocykl nazvaný RKX. Jde o dynamicky střiženého naháče, jenž zaujme svými konstrukčními řešeními známými spíše z velkých strojů – dvojitý páteřový rám, zadní vyztužená kyvka s tlumičem umístěným po straně, přední USD vidle, kotoučové brzdy na obou 17“ kolech, LED diody v zadním světle… V nabídce jsou pro různé trhy tři motory, dvouventilová stopětadvacítka se stopadesátkou (11,5 a 13 koní), nebo čtyřventilová dvoustovka se 17 koníky.

Nás ale více zajímá nový skútr nazvaný Cityblade. „Městská žiletka“ je určena pro ty, kdo denně najíždějí dlouhé kilometry po městských zástavbách, kde ocení úzká 14“ kola, na nichž se pohybuje například bestseller Honda PCX. Hlavní důraz byl kladen na perfektní ergonomii a snadnou ovladatelnost, proto je tady třeba sedlo s protiskluzovým potahem a antivibrační pěnou. Stopětadvacítka o výkonu 9,5 koně má psanou maximálku 85 km/h, o koně silnější stopadesátka frčí ještě o deset víc, takže nemusíte mít strach ani z meziměstských přesunů.




Přečtěte si také

EICMA 2013 obrazem  7. 11. 2013  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...