Další novinky MV Agusty: supermoto Rivale a upravená F4

vydáno 12. 11. 2012, text Honzis, foto MV Agusta

Slavná italská značka má na sezonu 2013 pořádně našlápnuto: po naháčích Brutale přichází upravený superbike F4 a hlavně zbrusu nový model Rivale 800!

Rivale, to je čistokrevný konkurent, či chcete-li rival, pro Ducati Hypermotard. Kompletní technická data a více fotek bude k dispozici po zítřejší premiéře v Miláně, ale už teď Italové zveřejnili dost informací, abychom si dokázali udělat představu, co bude Rivale zač. Tříválcová osmistovka, představená poprvé před pár dny v Brutale 800, bude mít 125 koní a balíček elektroniky MVICS (ride-by-wire, motorové mapy, kontrola trakce), a bude zabudovaná do typického šáska MV Agusta, kde jsou hliníkové pláty kombinované s ocelovými trubkami. Radiálky Brembo krotí 17" kola, odpružení Marzocchi vpředu (o půl stupně plošší úhel než na Brutale) a Sachs vzadu nabízejí štelování jak předpětí pružin, tak obou útlumů. A pochopitelně vyšší, zatím nespecifikovaný zdvih, aby 170 kg (bez náplní) lehký stroj komfortně našlapoval i na rozbitějším povrchu. Design je takový, že je těžké stroj nazývat jinak než hypermotardem, i když s malým "h". Dokonce i zrcátka jsou, stejně jako u Ducati, sklopná na krajích řídítek!

Superbike F4 je již od devadesátých let, kdy byla představena první sedmsetpadesátka, mnohými považován za nejkrásnější stroj moderní doby. MV Agusta jej v poslední době modernizuje skoro každý rok, a sezona 2013 nebude výjimkou. Novinku na první pohled poznáte podle LED diod denního svícení integrovaných do čelní kapotáže, znalci rozeznají i lehce upravené čtyři typické výfukové koncovky a jasným rozpoznávacím znakem jsou nová kola, v případě modelu R a RR kovaná. Stejně jako Brutale 1090, i F4 totiž přichází ve třech verzích, standardní a dvě dražší a vybavenější.

Největší změny se skrývají pod kapotami. Čtyřválcové litrové motory byly upraveny (olejové vedení, větší chladiče, povrchové úpravy...), dva nižší modely dávají 195 koní, erero s titanovými ojnicemi a omezovačem posunutým na 14 000 otáček potom 200,8. Variabilní délka sání TSS je známa již z předchozích ročníků, ovšem kompletně elektronické řízení se třemi gyroskopy a akcelerometry je absolutní novum. A v téhle oblasti se MV Agusta stává jedničkou na trhu: osmistupňová kontrola trakce, ride-by-wire se čtyřmi motorovými mapami, antiwheelie, quickshifter, a to ještě není všechno. Do poloh Normal, Sport a Rain si totiž pilot může nastavit hned pět parametrů: citlivost na plyn, točivý moment, omezovač rychlosti, odezvu motoru a brzdění motorem!

Rozdíly mezi verzemi jsou klasicky i na podvozku. Litá kola, vidle Marzocchi, zadní tlumič Sachs, to je standardní model. F4 R potom nabídne zadní tlumič Öhlins a kované ráfky; zadní pneumatiku Pirelli o rozměru 200/55 a monobloková Bremba M4 má ale i standardní F4. Nejvoňavější F4 RR je potom absolutní královnou: její Öhlinsy jsou stavitelné elektronicky, stejně jako tlumič řízení, a přední brzdy jsou monobloky M50 jako u speciálů z Grand Prix! K nové F4 má výrobce i pěkné emotivní video, které vřele doporučujeme!




Přečtěte si také

Překvapení: Brutale i ve verzi 800  2. 11. 2012  
MV Agusta představila tři nové Brutale pro 2013 - VIDEO  23. 10. 2012  

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...