KTM 1190 Adventure přichází

vydáno 20. 9. 2012, text Jan Rameš, foto KTM

Stejně jako u předchozí devětsetdevadesátky, i nový model, který se jmenuje 1190 Adventure, se bude nabízet jako standardní verze a terénnější erko. Změn mezi oběma variantami ale bude podstatně více než doposud.

Silniční 1190 Adventure
Standardní model bude klasický adventure sports bike, lehce ovladatelný cesťák na vysokých nohách, který ale, stejně jako předchozí generace, technicky dost vybočuje z řady.
Na tom, že ho bude pohánět kapalinou chlazený dvouválec s dvojitým zapalováním, stříkačkou Keihin a elektronickým plynem, by ještě nebylo nic divného. Ovšem tohle dvanáctistovkové jádro bude pěkná raketa, neboť ze sebe vydoluje v této kategorii bezprecedentních 150 koní! Krouťák 125 newtonmetrů také nezní marně, stejně jako antihoppingová spojka, servisní intervaly 15 000 km, příjemně nízká hmotnost 230 kg s plnou bandaskou nebo údaj, že spotřeba paliva bude „nízká“. Právě tendence polykat benzín jako stíhačka v plném tahu byla u Advíka 990 vlastnost poněkud protivná.
Zatímco doposud nebyly stroje KTM v otázce elektroniky zrovna štědře vybavené (vlastně to byla dost bída, akorát ABS a víc nic), novinka už je na tom opravdu dobře: kromě vícekanálového ABS od Bosche je tady několikastupňová kontrola trakce MTC od stejného výrobce (obojí i s offroadovým módem) a navíc ještě elektronicky ovládané a programovatelné odpružení WP! Také přístrojová deska by měla být konečně nabitá informacemi.
Konstrukce podvozku zůstala stejná, čili pevný příhradový rám z chrommolybdenových trubek doplněný o USD vidli a hliníkovou kyvku, vyplétané ráfky ovšem mají obuté pneumatiky netradičních rozměrů: vpředu 120/70-19, vzadu širokánskou 170/60-17. Žádný div, s tímhle výkonem… Aby se dobře sedělo úplně každému, je možné si nastavit stupačky, výšku sedla, pozici řídítek i větrný štítek.

Terénní 1190 Adventure R

Oranžový rám bude jednou z mnoha odlišností, podle kterých bezpečně poznáte, že před sebou máte terénní verzi R. Dokonce si troufám říci, že barva rámu bude až čtvrtou věcí, které si všimnete, tou první je minimalistický větrný štítek, druhou jednodílné sedlo a třetí úplně jiná kola. Erko totiž kráčí cestou (málokdy) i necestou (to častěji) na klasických enduráckých ráfcích 21“ vpředu a 18“ vzadu, obutých do pneumatik o rozměrech 90/90 a 150/60. Jak si zadní enduro gumice na asfaltu poradí se 150 koníky a 125 newtonmetry, to jsem náramně zvědav. Nápomocna jí bude stejná elektronická výbava jako u standardního modelu, akorát podvozek je tady smysluplně zbaven drátků a nastavuje se pěkně vercajkem. Plně štelovatelná wépéčka budou určitě fajn, o tom, jaký budou mít zdvih, ještě výrobce mlčí. Hmotnost v plné polní je 235 kg, nastavit si kromě sedla můžete to samé, co u standardu.
Nová generace „Advíků“ by se měla začít prodávat v únoru příštího roku, ceny ještě nejsou známy, ale KTM udává, že by měly být na úrovni konkurence.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...