Technologické špeky od BMW

vydáno 13. 1. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW

Společnost BMW Motorrad odprezentovala na nedávné Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas dva inovativní koncepty – helmu s head-up displejem a laserové světlomety pro motocykly.

Obě novinky by měly nastavit nové standardy bezpečnosti ve světě jedné stopy. Je fakt, že motorky v oblasti těchto technologií jaksi zaostávají za automobilovým průmyslem, kde se promítání údajů na přední sklo nebo i laserová světla již nějakou dobu používají. Popravdě i v autech jde ale pořád o dost ojedinělé řešení a u motorek nás něco takového teprve čeká.

V čistě vývojové rovině zatím probíhá projekt "head-up displejů" pro použití v motocyklových helmách. BMW má ale s touto technologií bohaté zkušenosti, už v roce 2003 jako vůbec první evropská automobilka zavedla tuhle vychytávku do svých vozů formou volitelné výbavy. V zásadě jde o revoluční řešení přenosu důležitých informací do zorného pole řidiče, v případě jezdce by to bylo přímo uvnitř helmy.

Rychlost, zařazený kvalt, tlak v pneu nebo i navigační údaje o nějakých aktuálních omezeních či hrozbách na cestě před vámi, to všechno byste mohli vidět, aniž byste museli kamkoliv klopit zrak. Měli byste tak neustále dokonalý přehled o dopravní situaci, což je právě v sedle motorky naprosto zásadní. Zařízení by mělo být volně programovatelné, aby si jezdec mohl vždy vybrat jen ty nejrelevantnější informace. BMW také mluví o možnostech využití vestavěných kamer, a to jak pro pořízení záznamu z jízdy přímo z helmy, tak třeba i digitálního zpětného obrazu, do jisté míry suplujícího klasické zpětné zrcátko. Vizualizace dalších jezdců ve skupině nám už přijde trochu úlet, nicméně je vidět, že možností je opravdu mnoho a vzhledem k technickému pokroku ani nebudete vědět, že máte v helmě vestavěný mini-počítač, který bude možno ovládat otočným voličem přímo na řídítku vašeho stroje. Nutno říci, že BMW není první, kdo se touto technologií pro použití v motocyklových přilbách zabývá. Již několik let na něčem podobném usilovně pracuje řada firem jako Skully, Reevu nebo LiveMap, ovšem právě BMW jakožto zavedená a celosvětově prosperující firma má mnohem větší šance tuto myšlenku a vývojový bonbónek zrealizovat.

Druhým revolučním počinem, se kterým se na CES Němci pochlubili, je laserové osvětlení, určené pro motocykly. Pod heslem „Vidět a být viděn“ představilo BMW v roce 2011 inovativní laserovou technologii, kterou v současnosti nabízí v luxusních automobilech série 7 a v i8. Nyní by se ale tato drahá technologie, jež pracuje na principu laserem vyvolané reakce k svícení přes systém zrcadel a čoček se žlutým fosforem, mohla objevit i v motorkách. Výhody jsou dané. Jasné, čistě bílé světlo, které dosvítí dvakrát dál než konvenční světlomety, přesné osvětlení silnice a rovněž dlouhá životnost, zajištěna samotnou konstrukcí v kompaktním, robustním a bezúdržbovém provedení. Prozatím je ale tato technologie pro použití v motocyklech příliš drahá a jedná se pouze o test proveditelnosti v rámci předběžného vývoje, k čemuž nejlépe posloužil právě nejluxusnější a vůbec nejdražší model z nabídky německého výrobce – vlajková loď BMW K 1600 GTL.



Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western